İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler 2020 Ekim

İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler

🌍Dünya Ticareti Daralıyor

Dünya Ticaret Örgütü verilerine göre dünya mal ticaretinin pandemi ve pandemiye karşı alınan tedbirler nedeniyle yılın ikinci çeyrek döneminde yüzde 14,3 oranında daraldığı belirtilmektedir

DTÖ tarafından açıklanan bu daralmanın 2008'ün 3. Çeyrek dönemi ile 2009'un ilk çeyrek dönemi arasındaki dönemde dünya mal ticaretinde gerçekleşen yüzde 10,2 oranındaki daralmadan daha derin olduğu görülmektedir.

Mal ticaretindeki en sert daralmanın yüzde 21 ile Avrupa ve yüzde 20 ile Kuzey Amerika'da gerçekleştiği belirtilirken, bu oranın Asya bölgesinde yüzde 7'ye düştüğü görülmektedir.

🌍İngiliz Tüketiciler Koronavirüs Sonrası Daha Duyarlı

Yapılan bir güncel araştırma ile İngiliz tüketicilerinin koronavirüs döneminde çevre ve ekoloji konularında daha duyarlı hale geldiği tespit edilmiştir.

Sözkonusu araştırma, yeni koronavirüs döneminin İngiliz tüketicisinin sürdürülebilirlik konusunda duyarlılığını artırmada hızlandırıcı rolü oynadığını ortaya koymaktadır.

Aynı araştırmaya göre yeni koronavirüs sonrası dönemde online hazırgiyim ve moda alışverişi yapan İngiliz tüketicilerin yüzde 45'inin çevre ve ekoloji alanlarında daha hassas hale geldikleri ortaya çıkmıştır.

Sözkonusu araştırmada online hazırgiyim ve moda alışverişi yapan İngiliz tüketicilerinin yüzde 37'sinin eğer ürün ambalajı çevre dostu değilse alışveriş yapmayacaklarını beyan etmiştir.

Yine araştırmaya katılan tüketicilerin yüzde 30'u da online ortamda alışveriş yapmayı düşündükleri markaların ne kadar çevre dostu olduğunu araştırdıklarını belirtmişlerdir.

Yine aynı tüketicilerin yüzde 20'si çevre dostu olduğuna inandıkları markalardan ikinci kez alışveriş yaptıklarını belirtmektedir.

🌍Avrasya Gümrük Birliği, Vietnam Hazırgiyim Ürünlerine Vergi Koyabilir

Güncel bir habere göre diğer sektörlerle beraber Vietnam hazırgiyim ürünlerine de yıl sonundan önce Avrasya Gümrük Birliği tarafından korunma vergileri (safeguard duties) konabileceği belirtilmektedir.

Haberde Vietnam ile Avrasya Gümrük Birliği arasında STA olduğu hatırlatılarak STA olmasına karşın belli ürünlerde Vietnam'ın Avrasya Blokuna ihracatında üst sınırlar belirlendiği belirtilmektedir.

Bu yılın Ocak-Temmuz döneminde elbiseler ve kadın giyim ürünlerinde Vietnam'ın Avrasya Gümrük Birliği ülkelerine ihracatının yıllık belirlenen üst sınırın yüzde 79,4'üne ulaştığı belirtilmektedir. Bu kategorideki ihracatların yıl sonuna kadar belirlenen üst sınırı aşarak korunma vergilerine (safeguard duties) maruz kalabileceği belirtilmektedir.

Bu konuyla ilgili Avrasya Ekonomik Komisyonu'nun Vietnam Sanayi ve Ticaret Bakanlığını bir mektup ile uyardığı belirtilmektedir.

🌍Kamboçya'da Toparlanma Hazırgiyim Sektörüne Bağlı

Asya'nın hazırgiyim tedarikçilerinden Kamboçya'da ekonomik toparlanmanın büyük ölçüde hazırgiyim sektörü performansına bağlı olduğu belirtilmektedir.

Asya Kalkınma Bankası verilerine göre Haziran ayındaki öngörüde 2020 yılında yüzde 5,5 daralacağı tahmin edilen ülke ekonomisinin yeni öngörüde yüzde 4 daralacağı tahmin edilmektedir.

Genel ekonomideki daralmaya karşın hazırgiyim ve ayakkabı sektörlerindeki toparlanmanın devamı halinde ülke sanayisinin 2020 yılını yüzde 5 büyüme ile kapatabileceği belirtilmektedir.

Avrupa ve Kuzey Amerika'dan siparişlerin azalması sonucu pandemi döneminde hazırgiyim ve ayakkabı fabrikalarının üçte birinin üretime ara verdiği ancak bu fabrikaların çoğunun geri açıldığı belirtilmektedir.

🌍Bangladeş'te Deri ve Ayakkabı Sektörüne Asgari Ücrete Zam

Bangladeş'te deri ve ayakkabı sektöründe asgari ücrete küçük bir zam yapıldığı belirtilmektedir.

Güncel haberlere göre ülke genelinde deri ve ayakkabı sektöründe çalışanların asgari ücretlerinin son düzenleme ile aylık ancak 84 dolara çıkarıldığı ve bu rakamın hazırgiyim sektöründeki asgari ücret olan aylık 95 doların altında olduğu belirtilmektedir.

Bangladeş Deri ve Ayakkabı Üreticileri ve İhracatçıları Birliği (LFMEAB) tarafından yapılan açıklamada Birliğin 225 üyesi olduğu ve bu üyelerin yeni asgari ücreti uygulamaya hazır olduğu belirtilmektedir.

Bangladeş Çalışma ve İstihdam Bakanlığı tarafında yapılan açıklamada ise deri ve ayakkabı sektöründeki yeni asgari ücretin Bakanlığın programına uygun olduğu belirtilmektedir.

🌍Mothercare Sıkıntıda

Bir süredir zaten sıkıntıda olan İngiliz bebek-çocuk markası Mothercare'in pandemi nedeniyle sıkıntılarının arttığı belirtilmektedir.

Markanın toplam perakende satışlarının bu yılın ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 39 oranında azaldığı belirtilmektedir. Bu sonuçlara göre sözkonusu dönemde markanın toplam perakende satışları 146 milyon sterline gerilemiş bulunmaktadır.

Nisan ayında pandemi nedeniyle markanın dünya genelinde mağazalarının yüzde 27'si açıkken, halen toplam mağazalarının yüzde 95'inin açık olduğu kaydedilmektedir.

Markanın İngiltere'deki mağazaları ise markanın kayyuma devredilmesinin ardından 79 mağaza birden kapatılmış ve 2,500 kişi işten çıkarılmıştı.

Markanın Ortadoğu satışlarının son dönemde toparlandığı ancak BAE'deki satışların zayıf kaldığı belirtilmektedir.

🌍Hohenstein Yeni Dijital Laboratuvar Kurdu

Alman test, gözetim ve kalite kuruluşu Hohenstein tarafından yeni bir laboratuvar kurulduğu belirtilmektedir.

Sözkonusu laboratuvarın Dijital Fitting Laboratuvarı olduğu belirtilmektedir.

Hohenstein tarafından yapılan açıklamada sözkonusu yeni laboratuvarın markalara, perakendecilere ve tedarikçilere gelişmiş 3 boyutlu tasarım, fitting ve görüntüleme hizmetleri sağlayacağını ve bu sayede müşterilerin kendi 3 boyutlu tasarım süreçlerini başarıyla tamamlayabilecekleri belirtilmektedir.

Dijital Laboratuvarın Hohenstein kurumunun kalıp üretme ve uygun beden belirleme yetisinden yararlanacağı ve bu yetiyi daha da artıracağı, ayrıca fiziksel prototip ve materyal atıklarının azalacağı ve teslim sürelerinin kısalacağı belirtilmektedir.

Yine Hohensten tarafından yapılan açıklamada yeni Dijital Laboratuvarın doğru ve uygun beden belirlemede başarıyı da artıracağı kaydedilmektedir.

🌍H & M 250 Mağazasını Kapatacak

Diğer hazırgiyim markaları ve perakende grupları gibi küresel pandemiden etkilenen H & M markasının önümüzdeki dönem değişime devam edeceği belirtilmektedir.

Bu kapsamda son dönemde pandemi nedeniyle fiziksel mağaza satışlarının azaldığı ve online ortamdaki satışların arttığı ve değişimin bu yönde olacağı kaydedilmektedir.

Devam eden değişim programı kapsamında 2021 yılında 250 mağazanın kapatılmasının planlandığı belirtilmektedir. Kapatılacak mağazaların hangi bölgelerde olacağı henüz açıklamamış olup, markanın dünya genelinde beş bin kadar mağazası olduğu belirtilmektedir.

🌍Vietnam Hakkında Section 301 İncelemesi Olasılığı İthalatçıları Kızdırdı

ABD Ticaret Temsilciliği tarafından geçenlerde Vietnam hakkında Section 301 kapsamında inceleme başlatılacağı şeklindeki açıklama, Amerikan Hazırgiyim ve Ayakkabı Birliği (AAFA) tarafından tepki ve endişe ile karşılanmaktadır.

Halen bir benzeri Çin hakkında yürütülen Section 301 incelemesinde, karşı ülkenin ABD aleyhine ticari ve parasal sonuçlar doğuracak şekilde para değerini düşük tuttuğu ve benzeri eylemlere giriştiği kanaatine varılırsa, o ülke mallarına cezalandırıcı gümrük vergileri uygulanmaktadır.

ABD Ticaret Temsilciliğinin bu açıklamayı 2 Ekim tarihinde yaptığı ve Vietnam incelemesi konusunda Başkan Trump'ın talimatı olduğunu da açıkladığı belirtilmektedir.

Section 301 incelemelerine olanak tanıyan yasa 1974 tarihinde çıkarılmıştı.

Bu konuda yorum yapan AAFA CEO'su Vietnam'ın kendileri için hazırgiyim, ayakkabı ve çanta sektörlerinde önemli bir partner olduğu ve Çin'e bağımlılığın azaltılmasında daha da önem kazandığı kaydedilmektedir.

Konuyla ilgili ABD Moda Endüstrisi Birliği (USFIA) tarafından da 13 Ekim 2020 tarihinde bir webinar düzenleneceği belirtilmektedir.

🌍ABD, Çin'i Zorla İşçi Çalıştırmakla Suçluyor

Çin'in ABD tarafından zorla işçi çalıştırılan ülkeler arasında sıcak bölge olarak seçildiği belirtilmektedir.

ABD Çalışma Bakanlığı tarafından yılda iki kez yayımlanan listenin güncel versiyonunda Çin tarafından üretilen 17 çeşit üründe “Zorla işçi çalıştırma” izine rastlandığı belirtilmektedir.

Sözkonusu 17 ürün içinde hazırgiyim, tekstil ürünleri ile eldiven ve ipliklerin de yer aldığı belirtilmektedir.

ABD'nin raporunda zorla çalıştırılan azınlıklar olarak etnik Uygur Müslüman azınlığın kastedildiği anlaşılmaktadır.

ABD Çalışma Bakanı tarafından yapılan açıklamada Çin yönetimi tarafından hem yetişkin Uygur halkının hem de çocukların zorla üretimde çalıştırıldığı belirtilmektedir.

Raporun geçen ay ABD Temsilciler Meclisi tarafından Sincan Bölgesinde üretilen ürünlerin zorla üretilmiş kabul edilerek ABD'ye girişinin yasaklanmasının ardından yayımlanması dikkat çekmektedir.

🌍Levi's Toparlanıyor

Önde gelen denim markalarından Levi's'in son dönemde toparlandığı belirtilmektedir.

Yılın üçüncü çeyrek döneminde markanın beklentileri aşarak zarardan tekrar kara geçtiği zira bu dönemde e-ticaret gelirlerinin yüzde 52 oranında arttığı belirtilmektedir.

23 Ağustos 2020 tarihinden önceki 13 haftalık dönemde markanın net karının 27 milyon dolar olarak hesaplandığı belirtilmektedir. Açıklanan net karın geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 78 gerilediği ancak ikinci çeyrek dönemde kaydedilen 364 milyon dolar zarara göre durumun epeyce iyi olduğu görülmektedir.

Yılın ikinci çeyrek döneminde yaşanan zararın en büyük nedeninin koronavirüs pandemisi olduğu belirtilirken, üçüncü çeyrek dönemde ise e-ticaretteki hızlı artışın beraberinde toparlanmayı getirdiği belirtilmektedir.

🌍Kenzo Hayatını Kaybetti

Paris moda dünyasını fetheden ilk Japon markası Kenzo'nun yaratıcısı olan Kenzo Takada, uzun yıllardır yaşadığı Paris'te yakalandığı koronavirüs nedeniyle hayatını kaybetti.

81 yaşındaki Japon modacının tasarım felsefesi kendinden sonra gelen pek çok Avrupalı modacıya ilham kaynağı olmuştu.

Kadınları özgürleştiren neşeli, bol ve asimetrik kesimleriyle zamanının en avangart isimlerinden biri olan Kenzo Takada ilkleri başaran bir tasarımcıydı.

Kenzo aynı zamanda Japonya'dan önce Fransa'ya sonra da dünyaya açılan ilk Japon markasını yaratarak ardından gelen Yohji Yamamoto ve Issey Miyake gibi diğerlerine öncülük etmiş bir isim oldu.

🌍Clean Clothes Campaign'e Göre Maaşlar Yetersiz

Birçok ülkede faaliyet gösteren Temiz Eller Kampanyası'na (CCC) göre hazırgiyim sektöründe büyük markalar çalışanlara hak ettikleri insani ücreti vermekten imtina etmektedir.

Kuruluşun Çin, Endonezya, Hindistan, Ukrayna ve Hırvatistan'da 13 farklı fabrikada çalışan 259 işçi ile yaptığı ankete göre maaşlar bu ülkelerde insani seviyelerin altındadır.

Araştırma yapılan fabrikaların Nike, Adidas, Primark ve Gap gibi markalar için üretim yaptığı belirtilmektedir.

CCC'den yapılan açıklamada hedeflerinin 31 Aralık 2022'ye kadar bu işçilerin hakettikleri insani ücreti almaları olduğu belirtilmektedir.

🌍İngiliz Tüketicisi Noel Alışverişini Online Yapacak

Güncel bir araştırmaya göre İngiliz tüketicilerin büyük bölümünün önümüzdeki Noel alışverişini mağazalardan değil de online kanallardan yapacağı belirtilmektedir.

Sözkonusu araştırmaya göre ankete katılan İngilizlerin yüzde 70'i önümüzdeki Noel'de alışveriş için mağazalardan mümkün olduğu kadar uzak duracaklarını ve tüketimlerini online kanallar üzerinden yapmayı düşündüklerini belirtmektedirler.

İngiliz tüketicisinin önümüzdeki Noel döneminde çoğunlukla mağazalardan uzak kalmak istemesinin ardında hem koronavirüs salgınından korkmaları, bir nebze de online alışverişin daha hesaplı olacağına inanmaları yatmaktadır.

Haziran ayında İngiltere genelinde tüm perakende satışların yaklaşık üçte birinin online kanallar üzerinden yapıldığı aynı haberin içeriğinde ayrıca kaydedilmektedir.

🌍Tesco'nun Hazırgiyim Satışları Düşüşte

İngiliz süpermarket zinciri Tesco'nun hazırgiyim ürünleri satışlarının düşmekte olduğu belirtilmektedir.

Tesco'nun pandemi döneminde gıda ve diğer kategorilerde satışlarının arttığı, İngiltere mağazalarında yılın ilk yarısında bu satışların yüzde 7,6 oranında arttığı belirtilmektedir.

Diğer yandan, aynı dönemde hazırgiyim ürünleri kategorisinde ise Tesco'nun satışlarının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 17 oranında gerilediği belirtilmektedir.

Pandemi nedeniyle bu dönemde İngiliz tüketicilerin elzem gördükleri gıda alışverişini artırırken, elzem görmedikleri hazırgiyim tüketimini ise kıstıkları görülmektedir.

🌍Bahar Dönemi Siparişlerde 16 milyar dolar düşüş

Yapılan güncel bir araştırmaya göre geçtiğimiz bahar dönemi siparişlerinde ABD ve AB ülkelerinin bu yıl 16,2 milyar dolar daha düşük sipariş verdiği belirtilmektedir.

Bu yılın Nisan-Haziran dönemi verilerine göre ABD'li ithalatçılar ve perakendeciler, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 49 düşüşle 9,7 milyar dolar daha düşük hazırgiyim siparişi vermiş bulunmaktadır.

AB'nin ithalatıyla ilgili olarak, Nisan-Mayıs 2020 döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 45 düşüşle 6,5 milyar dolar daha düşük hazırgiyim siparişi verilmiş bulunmaktadır.

Alıcıların siparişlerindeki düşüşlerin sadece alıcı ülkelerde sokağa çıkma kısıtlamaları ve mağazaların kapalı olmasıyla açıklanamayacağı çünkü hem sokağa çıkma kısıtlaması ve mağaza kapatma uygulayan, hem de uygulamayan yada gevşek uygulayan ülkelerin hazırgiyim siparişlerinde düşüş olduğu belirtilmektedir.

🌍Ralph Lauren, Çin'e Karşı Konulan Vergilere Dava Açanlar Arasında

ABD'li hazırgiyim ve moda markası Ralph Lauren'in, Trump Yönetimi tarafından Çin'den ithal ürünlere konulan ek vergilere karşı dava açan 3,500 Amerikalı firma arasında olduğu belirtilmektedir.

Reuters'in haberine göre sözkonusu dava ABD Uluslararası Ticaret Mahkemesinde açıldı ve davacı 3,500 Amerikan şirketinin hedefinde ABD Ticaret Temsilciliği ile ABD Gümrükler ve Sınır Koruma Ajansı var.

Davacılar Trump yönetiminin gerekli bürokratik ve prosedürel kurallara uymadığını ve gerekli olan 12 aylık süre içinde bu uygulamaları yapmadığını iddia ediyor. Davacıların hedefinde üçüncü ve dördüncü round'ta konulan ek vergiler var.

Davanın konusu olan ek vergiler Liste 3 ve Liste 4a'da yer almaktadır. Liste 3'te toplam 200 milyar dolarlık ürüne yüzde 25 ek vergi getirilirken, bu ürünlerin 3,7 milyar dolarlık bölümü tekstil ve hazırgiyim ürünlerinden oluşmaktadır.

Liste 4a'da ise 120 milyar dolarlık Çin malına yüzde 7,5 oranına ek vergi getirilirken, bu ürünlerin 31 milyar dolarlık bölümünü çoğu hazırgiyim olmak üzere tekstil ve konfeksiyon ürünleri oluşturmaktadır.

🌍Vietnam Hakkında Section 301 İncelemesine AAFA Tepkisi

Vietnam hakkında ABD tarafından Section 301 incelemesi başlatılacağını ve ABD'li bazı meslek kuruluşlarının buna tepki verdiğini geçen haftaki bültende belirtmiştik.

Başkan Trump'ın talimatıyla soruşturmayı yürütecek olan ABD Ticaret Temsilciliği'ne tepki veren kuruluşların başında Amerikan Hazırgiyim ve Ayakkabı Birliği (AAFA) gelmektedir.

AAFA tarafından yapılan açıklamada zaten pandemi nedeniyle sıkıntı içinde olan hazırgiyim ve ayakkabı sektörlerinin, Vietnam aleyhinde açılacak soruşturma nedeniyle daha da sıkıntıya gireceği belirtilmektedir.

Bu açıklamadan AAFA'nın daha çok ithalatçılar ve perakendecilerin ağzı ile konuştuğu ve tepki verdiği anlaşılmaktadır.

AAFA Başkanı ve CEO'su olan Steve Lamar tarafından yapılan açıklamada Vietnam'ın kendileri için hazırgiyim, ayakkabı ve çanta sektöründe çok önemli bir partner olduğu ve Çin'e bağımlılığı azaltma sürecinde Vietnam'ın öneminin daha da arttığı belirtilmektedir.

Lamar'ın açıklamalarının devamında Vietnam'a konması olası vergilerin ABD tedarik zincirleri üzerinde yeni yükler oluşturacağı ve asıl cezalandırılanın Vietnam değil daha yüksek fiyatlar ödeyecek olan ABD'li tüketiciler olacağı belirtilmektedir.

🌍Çin ve Kamboçya Ticaret Anlaşması İmzaladı

Geçtiğimiz aylarda AB tarafından “Everything but Arms” ticaret imtiyazı askıya alınan Kamboçya ile Çin arasında bir ticaret anlaşması imzalandığı belirtilmektedir.

Sözkonusu anlaşmanın bir yıl içinde yürürlüğe gireceği ve tarifelerin karşılıklı olarak düşürüleceği belirtilmektedir.

Görüşmelerinin geçen yıl sonunda başladığı belirtilen anlaşmanın dış ticaret il birlikte turizm ve tarım sektörlerini de kapsadığı belirtilmektedir.

Anlaşmanın gelecek yıl yürürlüğe girmesi beklenirken, Kamboçya tarafının daha aceleci olduğu belirtilmektedir.

Kamboçya'nın ASEAN üyesi olduğu hatırlatılarak sürecin nasıl yürütüleceği ve nasıl sorunların çıkabileceği konusunda ciddi bir belirsizlik olduğu belirtilmektedir.

🌍Bangladeşli İşçiler Zorluklarla Boğuşmaya Devam Ediyor

Son dönemde ücret ödemeleri ve vaka sayısında azalma olmasına karşın Bangladeş hazırgiyim sektörü işçilerinin hala zorluklarla boğuştuğu belirtilmektedir.

30 Haziran ile 13 Temmuz arasında 1,057 işçi üzerinde yapılan güncel bir araştırmaya göre araştırmaya katılan işçilerin yüzde 82'sinin Nisan ayı maaşı Şubat ayına göre daha düşük kaldı ama Mayıs ayında eski haline döndü.

Araştırmaya katılanların yüzde 87'si son aldıkları maaşı zamanında aldıklarını belirtirken, yüzde 73'ü ise maaşlarını mobil bankacılık yoluyla aldıklarını belirtmektedir.

Araştırmaya katılan işçilerin yüzde 77'si pandemi döneminde ev halkını beslemekte zorlandığını belirtirken, yüzde 69 ise Mayıs ayında Şubat ayına göre daha az et, balık ve yumurta yiyebildiklerini belirtmektedir.

🌍İngiliz Asos Güçleniyor

İngiliz merkezli online hazırgiyim ve moda markası Asos'un krizden güçlenerek çıktığı belirtilmektedir.

31 Ağustos 2020 öncesi 1 yıllık dönemde markanın vergi öncesi karının bir önceki yıla göre yüzde 329 artışla 142 milyon pounda yükseldiği ve şirketin karlılığının üst seviyeye çıktığı belirtilmektedir.

Grubun toplam cirosunun aynı dönemde yüzde 19 artışla 3,26 milyar pounda çıktığı ve karlılıktaki hızlı artışın nedeninin maliyetlerde hızlı düşüş sağlanması ile pandemi döneminde tüketicilerin online kanallara yönelmesi olduğu belirtilmektedir.

Şirket yönetimi tarafından yapılan açıklamaya göre son 1 yıllık dönemde markanın müşteri tabanının 3,1 milyon kişiden 23,4 milyon müşteriye yükseldiği belirtilmektedir.

🌍Mısırlı Firmalar Kışlık Kıyafet Üretimini Azaltıyor

Güncel haberlere göre Mısırlı hazırgiyim üreticisi firmaların önümüzdeki sezon için kışlık kıyafet üretimlerini yarı yarıya azaltacakları belirtilmektedir.

Mısırlı firmaların üretimlerini azaltmaya karar vermelerine neden olarak pandemi nedeniyle dış pazarlarda azalan talep olduğu kaydedilmektedir.

Mısır Hazırgiyim Birliği Başkanına göre aynen yaz sezonunda olduğu gibi kış sezonunda da hedef pazarlarda dış talebin azalacağını öngören Mısırlı üretici ve ihracatçı firmaların şimdiden üretimi yarı yarıya azaltmaya karar verdikleri bildirilmektedir.

Bir sektör yetkilisi tarafından hazırlanan bir rapora göre ülkede iç satışlar da son aylarda mağazaların kapalı olmasından dolayı düşük kaldı ve bu da sektörü kötü yönde etkiledi.

Sektör uzmanlarına göre üretimin azalmasına rağmen fiyatlar aynı seviyede kalacak.

Geçen ay Fitch tarafından hazırlanan bir rapora göre Mısır, genç nüfusu ve geniş çalışma yaşı potansiyeliyle bölgede hazırgiyim üretiminde ön plana çıkmaktadır.

🌍Perakende Hazırgiyim Satışları Toparlanıyor

ABD genelinde perakende satışların Eylül ayında artmaya devam ederek üst üste 4 ay artmış olduğu belirtilmektedir.

Bu artışta hazırgiyim satışlarının büyük etken olduğu belirtilmektedir.

US Census Bureau'ya göre hazırgiyim mağazalarında giyim ve aksesuar satışları Eylül ayında Ağustos'a göre yüzde 11 artarken, geçen yıla göre ise yüzde 12 düşük kaldı.

Genel perakende satışları ise Eylül ayında Ağustos'a göre yüzde 1,9 artarken, yıllık bazda ise yüzde 5,4 artış gösterdi.

Böylelikle genel perakende satışlarda Eylül ayında Ağustos ayından daha iyi bir performans gösterilmiş oldu.

🌍Mağazalar Daha Ölmedi

Tahmin edileceği gibi son yapılan bir araştırmaya göre ABD'li tüketicilerin yüzde 60'ı Noel alışverişini online kanallardan yapmayı planlasa da, mağazalar da henüz ölmüş değil.

Araştırma yapılan tüketicilerin yüzde 40'ı hala mağazaları tercih edeceğini belirtirken, alışverişte mağazaları tercih edecek tüketicilerin yüzde 45'i department store'ları, yüzde 43'ü ise indirim mağazalarını tercih edeceklerini belirtmektedir.

Online alışveriş planlayanların ise yüzde 91'i bedava kargo fırsatını kullanmak isterken, yüzde 44'ü online satın alıp mağazalardan teslim almak istemekte ve yüzde 16'sının da aynı gün teslim hizmetinden yararlanmayı istedikleri anlaşılmaktadır.

🌍Carter's Mağaza Kapatacak

ABD'li bebek giyim ve aksesuar markası Carter's'ın önümüzdeki dönem ABD'deki mağazalarının bir kısmını kapatacağı belirtilmektedir.

Şirket yönetimi tarafından açıklanan yeni plana göre önümüzdeki dönem ABD'de bulunan 850 mağazadan yaklaşık 200'ünün kapatılmasının planlandığı belirtilmektedir.

Şirket yönetiminin ayrıca önümüzdeki 5 yıl içinde 100 kadar yeni alt markaları OshKosh B'gosh ile birlikte Carter's ile ortak mağazalar açmayı planladığı belirtilmektedir.

Şirket CEO'su tarafından yapılan açıklamaya göre 200 mağaza kapatmasının yüzde 60'ının 2021 sonuna kadar tamamlanacağı, yüzde 20'sinin daha 2022 bitmeden tamamlanacağı belirtilmektedir.

Kapatılacak mağazaların düşük satış yapılan ve düşüşte olan bölgelerde bulunan mağazalar olduğu CEO tarafından belirtilmektedir.

🌍GAP Avrupa'dan Çekilmek İstiyor, ABD'de Mağaza Kapatacak

ABD merkezli hazırgiyim ve moda markası GAP'in Avrupa operasyonlarından çekilmek istediği belirtilmektedir.

GAP Yönetiminin Avrupa'daki operasyonlarını franchise yoluyla üçüncü taraflara devretmek istediği belirtilmektedir.

GAP Yönetiminin 21 Ekim tarihinde yaptığı açıklamaya göre şirketin küresel çapta iş modelini değiştirmeyi planladığı ve bu doğrultuda Avrupa iş modelini de değiştireceği belirtilmektedir.

Değerlendirilen en güçlü olasılıklardan birinin de GAP tarafından direk yönetilen İngiltere, İrlanda, Fransa ve İtalya mağazalarının 2021 yılı 2. Çeyrek dönem sonunda kapatılması olduğu belirtilmektedir.

Şirketin Avrupa dağıtım modelinin de yeniden değerlendirildiği ve İngiltere'nin Rugby şehrinde yer alan şirket dağıtım merkezinin kapatılabileceği belirtilmektedir.

Aynı habere göre GAP Yönetiminin önümüzdeki dönem online satışlara daha çok ağırlık vereceği anlaşılmaktadır.

GAP Yönetiminin Kuzey Amerika'da ise gelecek yılın sonuna kadar, çoğu AVM'lerde olmak üzere, 175 mağazayı kapatmayı planladığı ve bu plana göre 2021 sonunda GAP mağazalarının yüzde 80'inin AVM'ler dışında olacağı belirtilmektedir.

🌍Better Cotton Initiative Çin'in Sincan Bölgesinde Faaliyetlerini Durduruyor

Better Cotton Initiative (İyi Pamuk Uygulamaları) inisiyatifinin zorla çalıştırma ve diğer insan hakları ihlalleri nedeniyle Çin'in Sincan Bölgesindeki çalışmalarını askıya aldığı belirtilmektedir.

Better Cotton Initiative'in Çin'in Xuar Bölgesindeki faaliyetlerini ise daha önce Mart ayında durdurduğu belirtilmektedir.

BCI'nin şimdilik Çin'in diğer bölgelerine, Hubei, Hebei, Shandong ve Gansu, yoğunlaşacağı belirtilmektedir.

BCI'nin koşullar düzelince Xuar ve Sincan Bölgelerinde de tekrar faaliyetlerini başlatmak istediği de belirtilmektedir.

🌍İngiltere'de Online Hazırgiyim Satışları Artışta

İngiltere genelinde online perakende hazırgiyim satışlarının Eylül ayında artmaya devam ederek artarda üçüncü ayda da artmaya devam ettiği belirtilmektedir.

Online hazırgiyim tüketiminin artmaya devam etmesinin nedeninin tüketicinin kışlık alışverişe başlamış olması olduğu belirtilirken, diğer yandan online ayakkabı alışverişlerinde düşüş olduğu haber verilmektedir.

Eylül ayında online hazırgiyim alışverişlerinde yüzde 7,9 artış olduğu belirtilirken, bu oranın Ağustos ayında yüzde 6,8 düzeyinde olduğu belirtilmektedir.

Alt kategoriler arasında en iyi performansı gösteren erkek giyim kategorisinde online satışların Eylül ayında yüzde 20 artış gösterdiği kaydedilmektedir.

Eylül ayı boyunca online ayakkabı alışverişlerinde ise yüzde 7 düşüş kaydedildiği belirtilmektedir.

🌍Asya-Pasifik Bölgesi İhracatı Düşüşte

Asya-Pasifik Bölgesi hazırgiyim üreticisi ve ihracatçısı ülkelerin Batılı pazarlara ihracatının pandemi döneminde ciddi oranda düştüğü belirtilmektedir.

ILO tarafından hazırlanan güncel bir rapora göre Batılı ülkelerde düşen perakende satışlar, sokağa çıkma yasakları ile hammadde sıkıntıları, Asya-Pasifik bölgesindeki üretici ülkelerde hazırgiyim üretimini ve ihracatını olumsuz yönde etkilemiştir.

Aynı raporda araştırma yapılan ülkeler Bangladeş, Kamboçya, Çin, Hindistan, Endonezya, Myanmar, Pakistan, Filipinler, Sri Lanka ve Vietnam olarak sıralanmaktadır.

Yapılan hesaplamalara göre belli başlı alıcı-ithalatçı ülkelerin 2020 yılının ilk yarısında Asya-Pasifik Bölgesinden yaptığı hazırgiyim ithalatı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 70 azaldı.

🌍Pakistan'da Hazırgiyim Fabrikasında 6 İşçi Hayatını Kaybetti

Pakistan'ın Karaçi kentinde bir sanayi bölgesinde bulunan bir hazırgiyim fabrikasında 6 işçi hayatını kaybetti.

Hayatını kaybeden işçilerin bir kimyasal tankı temizlemeye çalışırken zehirlendiği belirtilmektedir.

Tankın tehlikeli kimyasallarla dolu olduğu belirtilmektedir.

İşçilerin derhal hastaneye kaldırıldığı ancak hastanede kurtarılamadığı belirtilmektedir.

Polis araştırmasına göre hayatını kaybeden işçiler zehirli gaza maruz kaldı çünkü tankta kimyasallar mevcuttu.

Hayatını kaybeden işçilerin ailelerinin tam kapsamlı bir araştırma yapılmasını talep ettikleri belirtilmektedir.