İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler 2017 Nisan
İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler
🌍H & M Grubu Yeni Bir Marka Daha Çıkarıyor: Arket
Dünyanın önde gelen hazırgiyim perakende gruplarından H & M'in yeni bir perakende markası çıkaracağı haber verilmektedir. Haberlere göre Arket adlı yeni markanın mağazalar zinciri ve online satışları bir arada işletilmeye başlanacaktır. Arket mağazalarında fiyatların H & M mağazalarına göre biraz daha yukarıda olacağı belirtilmektedir.
Öte yandan, H & M yönetiminden yapılan açıklamaya göre Arket perakende mağazaları erkek ağırlıklı olmak üzere kadın, çocuk hazırgiyimin yanı sıra ev tekstili alanında da ürünler satacak. Arket'in ilk perakende mağazasının Londra'da bu yaz veya sonbaharda açılacağı belirtilirken, ardından Brüksel, Kopenhag ve Münih'te de mağazaların açılacağı haber verilmektedir. Yine bu mağazaların açılışıyla eş zamanlı olarak 18 Avrupa ülkesinde Arket'in online satışlarının da başlayacağı vurgulanmaktadır.
Londra mağazası ilk olmak üzere Brüksel, Kopenhag ve Münih mağazalarında İsveç damak tadını ve mutfağını yansıtacak kafelerin de açılacağı belirtilmektedir.
Diğer yandan, Arket hamlesinin H & M'in “2017 yılında bir veya iki yeni marka çıkarma” planının bir parçası olduğu da belirtilmektedir. H & M grubunun 2017 yılında 430 yeni mağaza açmayı hedeflediği ve Kazakistan, Kolombiya, İzlanda, Vietnam ve Gürcistan pazarlarına ilk defa girmeyi planladığı da hatırlatılmaktadır.
Bu arada tedarikinin % 80'ini Asya ülkelerinden yapan H & M grubunun son dönemde artan dolar kuru nedeniyle tedarik maliyetlerinin de kabardığı ve gurubun karlılığını olumsuz yönde etkilediği belirtilmektedir. H & M satışlarının son dönemde Orta ve Güney Avrupa ülkelerinin yanı sıra ABD'de durgun olduğu da gelen haberler arasında yer almaktadır.
Diğer yandan, H & M grubunun global satışlarının Aralık – Şubat çeyrek döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre % 7 oranında arttığı ancak bu artışın hedeflerin altında kaldığı vurgulanmaktadır.
🌍RaporlarİHKİB DuyurularİhalelerDünyadan HaberlerBilgilendirmeİstatistiklerAvrupa Parlamentosu Temsilcileri Bangladeş'te
Mart ayının son haftasında Avrupa Parlamentosu temsilcileri gözlem ve denetim amacıyla Bangladeş hazırgiyim fabrika ve işletmelerini ziyaret etmiştir. Yerel hazırgiyim üreticileri Avrupa Parlamentosu'nun farklı ziyaretlerinde Bangladeş'in Genelleştirilmiş Tercihler Sistemini (GSP) devam ettirebilmesi için üyelerini konuyla ilgili adımlar atmaya çağırmıştır.
Bu çağrıyı AP'nin Bangladeş'in GTS'sini (GSP) ülkenin hazırgiyim sektöründeki “ciddi çalışan hakları ihlalleri” nedeniyle askıya alma uyarısı üzerine gerçekleştirmişlerdir.
Avrupa Parlamentosu Üyeleri'nden oluşan 4 kişilik delegasyon, 3 günlük ziyaretin ilk gününde ILO yetkilileriyle, çalışan temsilcileriyle ve Bangladeş Hazırgiyim Üreticileri ve İhracatçıları Birliği'yle toplantı yapmıştır.
Delegasyon, Export Processing Zones (İhracat İşleme Bölgeleri)'nin içinde ve dışında aynı kanun standartlarının uygulanmasıyla birlikte Bangladeş İş Kanunu'nun dernek kurma ve toplu sözleşme haklarının sağlanması gerektiğini vurgulamıştır.
Toplantılarda hem çalışan temsilcileri hem de fabrika sahipleri AB ile birlikte çalışarak ülkenin işçi hakları standartlarını yükselteceklerini söylemiştir.
Toplantılarda ayrıca hazırgiyim çalışanları için asgari ücret komisyonunun özel ve kamu sektörlerinde çalışan işçiler arasındaki doğum izni gibi konularda yaşanan eşitsizlikleri ortadan kaldırmaya yönelik yeniden düzenlenmesi ve Ashulia fabrikalarında maaşlarına zam isteyen işçilere karşı açılan davaların geri çekilmesi konuları da konuşulmuştur.
Bangladeş Birleşik Hazırgiyim İşçileri Federasyonu başkanı Nazma Akter Bangladeş'teki işçi haklarının delegasyon tarafından gözlemlenmesinden memnun olduklarını söylemiştir. Ayrıca Bangladeş GTS'sinin devam etmesi ve hazırgiyim sektöründeki şeffaflığın sağlanması üzerine gerekli çalışmaları yapacaklarını belirtmiştir.
Bangladeş Hazırgiyim Üreticileri ve İhracatçılar Birliği başkanı Siddiqur Rahman toplantıdan sonra düzenlenen basın bildirisinde “Yalnızca bizim ve ülkenin yararı için değil çalışan 4,4 milyon işçinin de yararı için sürdürülebilir bir çalışma biçimine geçmeye acil ihtiyacımız vardır” demektedir.
Delegasyona atanan gerçekleri ortaya koyma göreviyle birlikte delegasyon üyeleri aynı standartların tüm çevrelerde sağlanması gerektiğini aksi takdirde bir yerde standartların oluşturulmasının mantıklı olmayacağını belirtmiştir. Ayrıca delegasyon sendikalarda, eğitimde ve cinsiyet eşitliğinde herkesin her alanda eşitliğe sahip olması gerektiğini de belirtmektedir.
🌍Pakistan'da Hazırgiyim Sektörü Tepkili
Bilindiği gibi Pakistan'da son dönemde genel ihracattaki düşüşe paralel tekstil ve hazırgiyim ihracatında da bir düşüş söz konusu. Resmi istatistiklere göre tekstil ve hazırgiyim ihracatı Şubat ayında geçen yılın aynı dönemine göre % 2,5 düşmüş bulunmaktadır.
Pakistan Hazırgiyim Forumu Başkanı Muhammad Jawed Bilwani'ye göre tekstil ve hazırgiyim ihracatında yaşanan düşüşten Hükümet sorumlu. Bilwani'ye göre Hükümet vergi iadelerinde ve sektöre vermeyi söz verdiği nakit destekte geç kaldı. Tekstil ve hazırgiyim sektörünün Hükümetin öncelikleri arasında yer almadığını savunan Bilwani, Tekstil Bakanlığı koltuğunun uzun zamandır boş olduğunu da hatırlatmaktadır.
Tekstil ve hazırgiyim sektörü işverenlerine göre Hükümet harekete geçmezse önümüzdeki aylarda sektörün durumu daha da kötüleşecek ve ihracat düşmeye devam edecek. Sektöre göre Hükümet'in kredi ve nakit desteği sözünü bir an önce yerine getirmesi ve geciken vergi iadelerinin bir an önce ödenmesi gerekmektedir.
Bu arada sektör işverenlerinin Hükümeti sorumlu bulmalarıyla birlikte tekstil ve hazırgiyim sektöründeki kötü gidişin nedenlerinden biri de terör - güvenlik sorunları ve enerji sıkıntıları da sektörü ciddi anlamda zorlamaktadır. Bütün bu nedenlerden bir zamanlar at başı rekabet ettiği Bangladeş, özellikle hazırgiyimde Pakistan'ı geride bırakmış görünmektedir.
🌍Myanmar'ın Hazırgiyim İhracatı Artıyor
Asya'nın yeni hazırgiyim tedarikçilerinden Myanmar'ın toplam hazırgiyim ihracatının son 1 yıl içerisinde toplam 1,65 milyar dolara ulaştığı belirtilmektedir. Myanmar Hazırgiyim Girişimcileri Birliği'ne göre AB ve Japonya'dan gelen siparişlerde ciddi artış olup 2017 yılı hazırgiyim ihracatının 2,2 milyar dolara ulaşmasının beklendiği öngörülmektedir.
Myanmar genelinde hazırgiyim ve konfeksiyon sektöründe 130 fabrika faaliyetteyken 2016 yılında 400'den fazla fabrikanın açık ve faaliyette olduğu belirtilmektedir. 2016 itibariyle hazırgiyim ve konfeksiyon sektöründe toplam çalışan sayısının ise 350 bin dolayında olduğu ve çalışanların % 90'ının kadın olduğu belirtilmektedir.
Diğer yandan, ülkedeki asgari ücret seviyesini değerlendirmek ve yeniden belirlemek için yeni bir Komite kurulduğu, başkanlığını Çalışma ve Göç Bakanı'nın yaptığı Komite'de finans uzmanlarının, işveren temsilcilerinin ve Çalışma Bakanlığı yetkililerinin bulunduğu belirtilmektedir.
🌍Hindistan Hazırgiyim ve Konfeksiyon Pazarı Büyüyor
Dünya'nın en büyük pamuk üretici-ihracatçılarından biri olması, kendi gibi büyük bir pazar olan Çin'e komşu olması ve büyük nüfus gücüyle; Hindistan hazırgiyim ve konfeksiyon sektörünün küresel aktörlerinden biridir. Ancak son günlerde Hindistan'ın üretim gücünün yanı sıra, tüketim pazarında da isminin bulunacağından bahsedilmektedir. Hindistan, günümüzde hazırgiyim ve konfeksiyon tüketiminin daha çok yaygın olduğu yerler dışında, gelecekte öne çıkacak olan ülkeler arasında sayılmaktadır.
Asya'nın ve dünyanın gelecek vadeden pazarlarından Hindistan'da hazırgiyim ve konfeksiyon tüketim pazarının son yıllarda hızla büyüdüğü ve önümüzdeki dönemde de hızlı büyümesini devam ettireceği belirtilmektedir.
Hindistan hazırgiyim ve konfeksiyon pazarıyla ilgili hazırlanan güncel bir rapora göre, Euromonitor International verilerine dayanarak, ülke genelinde hazırgiyim ve ayakkabı satışları 2010 ile 2015 yılları arasındaki 5 yıllık dönemde yıllık ortalama % 14,4 oranında artış gösterdi. 5 yıllık bu artış oranı sonrası halen Hindistan moda ve hazırgiyim pazarının 67 milyar dolar değerinde olduğu ve bu rakamın ABD hazırgiyim ve moda pazarının beşte birine denk geldiği vurgulanmaktadır.
Yine söz konusu rapora göre, Hindistan hazırgiyim ve moda tüketici pazarının, genel ekonomiden daha hızlı büyüyerek, 2020 yılında 88 milyar dolar hacmine ulaşması öngörülmektedir. Pazardaki potansiyeli gören Batılı markaların Hindistan'da mağaza açmaya başladığı ve bu çerçevede Zara, GAP, H&M, Topshop ve Uniqlo gibi markaların mağazalarının ardı ardına açıldığı belirtilmektedir.
Hindistan'ın tekstil ve konfeksiyon ihracatının ise 2016 yılında 33,6 milyar olduğu ( 21,5 milyar dolar hazırgiyim ve 12,1 milyar dolar tekstil ), 2021 yılında ise bu rakamın 82 milyar dolara çıkmasının öngörüldüğü belirtilmektedir.
🌍Endonezya Hazırgiyim İhracatı Stabil
Asya'nın önde gelen hazırgiyim ve konfeksiyon ihracatçılarından Endonezya'nın hazırgiyim ihracatının 2017 yılında stabil bir durumda devam ettiği haber verilmektedir.
Habere göre, Endonezya'nın hazırgiyim ve konfeksiyon ihracatı resmi verilere göre 2016 yılında 11,9 milyar dolar olduğu, bu veriye göre ülkenin hazırgiyim ihracatının bir önceki yıla göre % 3,2 oranında azaldığı belirtilmektedir. Sözkonusu düşüşte diğer Asya ülkelerinin rekabetinin yan sıra yüksek lojistik maliyetleri ile artan yakıt ve enerji maliyetlerinin de önemli derecede rol oynadığı belirtilmektedir.
Güncel verilere göre 2017 yılının ilk 3 aylık döneminde ülkenin hazırgiyim ve konfeksiyon ihracatının 2016 yılının aynı dönemine göre aynı seviyede olduğu ve yıl genelinde de ihracat seviyesinin benzer düzeyde gerçekleşeceği belirtilmektedir.