İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler 2019 Nisan
İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler
🌍Z Jenerasyonu için Sürdürülebilirlik İlk Sırada Yer Alıyor
Sürdürülebilirlik son dönemlerde hazırgiyim ve konfeksiyon sektörünü üreticiden tüketiciye etkileyen bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Konuyla ilgili olarak yapılan pek çok çalışma olmakla birlikte tüketim alışkanlıkları üzerine yapılan yeni bir ankete göre sürdürülebilirlik müşteri talebini ve sadakati arttırıyor. Ankete katılanların 2/3'ü alışverişlerinde sürdürülebilir ürünleri tercih ederken ayrıca çevre dostu ürünlere daha fazla ödemeyi kabul ediyor. Yazılım hizmeti sağlayıcısı CGS'nin yaşları 18 ila 65 arasında değişen 1.000 kişinin katılımıyla gerçekleştirdiği çalışmada sürdürülebilir ürünlerin ve uygulamaların satın alma kararlarına etkisi araştırılmıştır. Bu çalışmaya göre, görece daha yeni bir tüketici grubu olmasına rağmen Z Jenerasyonu en çevre dostu tüketicileri oluşturuyor. Bu grubun %68'i geçtiğimiz yıl içinde en az bir adet çevre dostu ürün satın almıştır. “2019 Perakende ve Sürdürülebilirlik Anketi” sonuçlarına göre satın alma kararlarında fiyat halen daha önemli bir etken olsa da tüketiciler sürdürülebilirliğe önem veriyor ve bu hassasiyetlerine uygun firmalardan alışveriş yapıyor. Bu doğrultuda, ABD genelindeki firmalar tüketicilerin çevre dostu ürünlere olan taleplerini arttırmasıyla çevre dostu ürünler ve üretim süreçlerine yönelik çalışmalarını yoğunlaştırmıştır. CGS Anketi'ne katılanların yaklaşık %70'i sürdürülebilirliğin satın almalarını bir şekilde etkilediğini söylerken %47'si de sürdürülebilir bir ürüne daha fazla ödeyebileceklerini belirtmiştir. Tüketiciler açısından bir markayı yeniden tercih etmenin ilk koşulu ürün kalitesi olmakla birlikte CGS araştırmasına göre tüketiciler açısından ikinci en önemli konu sürdürülebilir ve sorumlu iş süreçleridir. Bu nedenleri marka ismi ve markanın misyonu takip etmektedir. Ayrıca, Z Jenerasyonu halen daha yükselen bir ekonomik güç olmakla birlikte, kendilerinden önceki jenerasyonlara göre çevre bilinci daha yüksektir. Araştırmaya göre Z Jenerasyonu sürdürülebilirliği satın alma alışkanlıkları açısından önemli bir etken olarak kabul ederken kalanlar için ürün fiyatı daha önemlidir. Ayrıca Z jenerasyonu haricindekilerin çoğu bir markayı yeniden tercih ederken sürdürülebilirlikten çok ürün kalitesine dikkat etmektedir. Dolayısıyla bugünün tüketicileri bir markayı tercih ederken fiyattan çok kendi taleplerine ve hassasiyetlerine ne kadar önem verildiğine dikkat etmektedir. Sadık bir müşteri kitlesi yaratmak isteyen markaların bu tüketici kitlesine hitap edebilmek için üretim süreçlerinde şeffaflığa önem vermelidir.
🌍Dünya Ticaretindeki Yavaşlama 2019'a Sarktı
Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) tarafından düzenli olarak yayımlanan DTÖ Dünya Ticaret Görünümü Göstergesinin güncel versiyonuna göre dünya ticareti 2019 yılına nispeten durgunluk ve yavaşlama ile girmiş bulunmaktadır. Söz konusu göstergenin son versiyonunda seviyenin 96,3'e gerilediği (baz 100) ve bu seviyenin 2010 yılı Mart ayından beri en düşük seviye olduğu kaydedilmektedir. Bu seviye, dünya ticaretinde 2018 yılının son dönemindeki nispeten durgunluğun 2019 yılının ilk çeyrek döneminde de devam ettiğini göstermektedir. Dünya Ticareti Görünümü Göstergesindeki düşüşün en büyük nedeni olarak son dönemdeki ticaret savaşları ile karşılıklı ticaret önlemleri olarak gösterilirken, diğer yandan DTÖ, göstergedeki düşüşün geçici faktörlerden de etkilendiğini belirtmektedir. Bilindiği gibi DTÖ geçen Eylül ayında küresel ticaretle ilgili tahminlerini aşağı yönlü revize etmiş ve 2019 yılında dünya ticaretinin % 3,7 oranında büyüyeceğini öngörmüştü.
🌍Gap 230 Mağazasını Kapatıyor
ABD Merkezli hazırgiyim perakende kuruluşu Gap'in yönetiminde radikal değişikliklere gidileceği belirtilmektedir.
Bu çerçevede grup yönetiminin şirketi ikiye bölerek Old Navy markasını ayrı bağımsız bir şirket olarak yeniden yapılandıracağı bildirilmektedir. Bu plan uygulanırsa Old Navy markası ayrı bir yapı içinde yapılanırken, Gap, Athleta, Banana Republic, Intermix ve Hill City markalarının da Gap çerçevesi altında kalmaya devam edeceği belirtilmektedir.
Aynı planlar kapsamında Gap yönetiminin önümüzdeki 2 yıllık dönemde 230 mağazasını kapatacağı belirtilirken, bu mağaza kapatmalarının büyük ölçüde Kuzey Amerika kıtasında gerçekleşeceği belirtilmektedir.
🌍H & M'in Satışları Arttı
Avrupa'nın ve dünyanın önde gelen hazırgiyim perakendecisi H & M'in satışlarının tahminlerin üzerinde bir oranda arttığı bildirilmektedir.
Grup yönetimi tarafından yapılan açıklamaya göre H & M firmasının dünya çapında mağazalarda toplam satışlarının 2018 Aralık – 2019 Şubat arası 3 aylık dönemde geçen yılın aynı dönemine göre tahminleri aşarak % 10 oranında arttığı belirtilmektedir.
2018 Aralık – 2019 Şubat dönemi 3 aylık periyotta toplam satışların % 10 artışla 51 milyar İsveç kronu (5,48 milyar dolar) seviyesine yükseldiği ifade edilmektedir.
Şirketin 2019 yılı ilk 3 aylık dönem raporunun Mart ayı sonunda yayımlanacağı kaydedilmektedir.
🌍Bangladeş'te Protestolar Sonrası Fabrikalar İşçi Çıkarttı
Asya'nın önde gelen hazırgiyim tedarikçisi Bangladeş'te geçtiğimiz Aralık ayının sonunda yapılan işçi protestoları ve eylemleri sonucunda bazı işçilerin işten çıkarıldığı, bazı sendikacıların ise göz altına alındığı kaydedilmektedir.
Bilindiği gibi geçtiğimiz Aralık ayının sonunda 50 bin kadar hazırgiyim ve tekstil sektörü işçisi daha yüksek ücretler talebiyle sokaklara çıkmış ve işçilerle polis arasında çatışmalar çıkmıştı.
Reuters verilerine göre protestolara katılan 26 sendikacı işçi tutuklanırken, 27 fabrikadan en az 7.580 işçinin işine de son verildiği belirtilmektedir. Bu fabrikalardan üçünün H & M ve Next gibi küresel markalara da üretim yaptığı belirtilmektedir.
Bangladeş Hazırgiyim Üreticileri Birliği (BGMEA) ise göz altına alınan ve işten atılan işçilerin ve sendikacıların protestolar nedeniyle değil vandallıktan ve etrafa zarar verdiklerinden dolayı cezalandırıldığını savunmaktadır
🌍Pakistan Hazırgiyim ve Tekstil İhracatında Küçük Artış
Asya'nın önde gelen hazırgiyim tedarikçilerinden Pakistan'da hazırgiyim ve tekstil ihracatının 2018 Temmuz – 2019 Ocak dönemi 7 aylık dönemde % 1,2 oranında arttığı belirtilmektedir.
Pakistan İstatistik Bürosu verilerine göre bu dönemde hazır eşya ürünleri ihracatında % 2,3 oranında artış olurken, örme giyim ürünleri ihracatında ise % 11,5 oranında artış kaydedildi.
Bilindiği gibi hazırgiyim ve tekstil toplam ihracatı ülke toplam ihracatının % 70'ini oluşturmaktadır. Hükümetçe 2015-2019 dönemi için yürürlüğe konulan Hazırgiyim ve Tekstil Politikası kapsamında ülkenin hazırgiyim ve tekstil toplam ihracatının 2019 yılında 26 milyar dolara ulaşması hedeflenmektedir
🌍Hindistan Hazırgiyim ve Tekstil İhracatı
Asya'nın önemli hazırgiyim ve tekstil tedarikçilerinden Hindistan'da iki sektörün toplam ihracatının 2018 yılı Haziran – 2019 yılı Şubat arasındaki 9 aylık dönemde % 2 artışla 27,2 milyar dolara yükseldiği belirtilmektedir.
Bu dönemde elyaf ihracatı % 25 oranında artarken, iplik ihracatı % 17, filament ihracatı % 12 oranında artarken, hazırgiyim ihracatında ise düşüş olduğu belirtilmektedir.
Hindistan'ın başlıca pazarlarının AB, ABD ve BAE olduğu ve bu üç pazarın ülkenin toplam hazırgiyim ve tekstil ihracatının % 54'ünü oluşturduğu kaydedilmektedir.
🌍Asyalı Tedarikçilerde Ücret Seviyeleri
Asya'nın Çin dışında önde gelen hazırgiyim tedarikçileri son dönemde Çin'in dış pazarlarından pay kaparken, son dönemdeki maliyet artışlarının bu ülkeleri zorladığı belirtilmektedir. Söz konusu maliyet artışları arasından en önemli kalemi asgari ücret ve ortalama ücretteki artışların oluşturduğu belirtilmektedir.
Son dönemin ihracatı hızlı artan ülkelerinden Vietnam'da iki farklı asgari ücret uygulanmaktadır: gelişmiş bölgelerde ve geri kalmış bölgelerde iki ayrı ücret mevcuttur. Geri kalmış bölgelerde 2018 yılında 118 dolar asgari ücret uygulanırken, daha gelişmiş bölgelerde 171 dolar asgari ücret uygulanmaktadır. 2019 yılı için geri kalmış bölgelerde asgari ücretin 125 dolar, daha gelişmiş bölgelerde ise 180 dolara çıktığı bilgisi verilmektedir. Vietnam'da hazırgiyim sektöründe ortalama ücretin ise 248 dolar seviyesinde olduğu belirtilmektedir.
Asya'nın diğer tedarikçisi Kamboçya'da ise 1 Ocak 2019 itibariyle asgari ücretin % 7 artışla 170 dolardan 182 dolar seviyesine yükseldiği kaydedilmektedir. Diğer yandan, işçi sendikalarının bu artıştan memnun olmadığı ve beklentilerinin en az 200 dolar karşılığı bir ücret seviyesi olduğu belirtilmektedir.
Myanmar'da asgari ücretin 2013 yılında 46 dolar olan seviyesinden 2018 yılı Mayıs ayında 91 dolara kadar yükseldiği belirtilmektedir. Diğer yandan, ülkede asgari ücrete 2019 yılında zam yapılmasının beklenmediği kaydedilmektedir.
Laos'ta ise asgari ücretin 2013 yılından 2018 yılı Mayıs ayına kadarki dönemde 8 kere artış yapılarak % 77 artışla 73 dolardan 129 dolara yükseldiği ancak 2019 yılında bir artış beklenmediği belirtilmektedir.
🌍Mısır'ın Pamuk İhracatında % 45 Artış
Kuzey Afrika'nın ve Ortadoğu'nun önemli pamuk tedarikçisi ülkelerinden Mısır'da 2018 yılının son çeyrek döneminde pamuk ihracatının hızlı arttığı belirtilmektedir. Bu dönemde Mısır'ın pamuk ihracatının bir önceki yılın aynı dönemine göre % 45 oranında arttığı kaydedilmektedir.
Diğer yandan, aynı dönemde ülkedeki pamuk tüketiminin ise % 42 oranında gerilediği ve bunun ardındaki en büyük nedenin ise son dönemde ülkede bulunan bazı tekstil fabrikalarının kapanmış olduğu belirtilmektedir.
Ocak ayında Mısır Hükümeti mısır pamuğunun marka değerini ve geleceğini korumak amacıyla bir icra komitesi kurulduğunu ilan etmiştir.