İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler 2017 Şubat
İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler
🌍Stradivarius İlk Erkek Giyim Koleksiyonunu Çıkartıyor
Inditex'in alt markalarından Stradivarius normalde kadın giyim ürünlerini içermektedir. Bu defa Stradivarius'ta erkek giyim ürünlerinin de yer almaya başlayacağı belirtilmektedir.
Stradivarius'un ilk erkek giyim koleksiyonunun Şubat ayının ilk haftasında Londra Oxford Caddesinde bulunan 'flagship' prestij mağazasında vitrine konulacağı haber verilmektedir.
Erkek giyim ürünlerinin ilk etapta daha büyük 57 Stradivarius mağazasında satışa sunulması planlanırken, erkek giyim ürünleri satılan mağaza sayısının yılsonuna kadar 109'a çıkacağı belirtilmektedir.
Stradivarius'un erkek giyim ürünleri ile hedef kitle olarak 20 – 30 yaş aralığındaki genç erkekleri hedeflediği vurgulanmaktadır. Stradivarius'un 1994'te kurulduğu, 1999'da Inditex tarafından satın alındığı belirtilirken, halen 30 ülkede 993 mağazada hizmet vermektedir.
🌍Brexit'in Etkileri: Next Bangladeş'ten Alımları Azaltıyor
Brexit kararı sonrası İngiltere'nin en büyük hazırgiyim perakendecilerinden biri olan Next, 2016 yılı sonunda Bangladeş'ten 260 milyon $ olarak öngörülmesine rağmen 180 milyon $'lık alım yapmıştır. Genelde yıllık hedefinden 10-20 milyon$ daha fazla alım yapan Next için bu yılki durum istisnai bir durum olarak gözükmektedir.
Next Bangladeş'ten hazırgiyim ürünlerini doğrudan ya da tedarikçi firmalar vasıtasıyla olmak üzere iki şekilde tedarik etmektedir.
İngiltere'nin geçen Haziran ayında Avrupa Birliği'nden ayrılma yönünde aldığı karar sonrasında poundda yaşanan düşüşle birlikte ithalat daha maliyetli duruma gelmiştir. Ayrıca İngiltere'deki enflasyon rakamları son iki yılın en yüksek seviyesine ulaşmıştır.
Konuyla ilgili olarak da Next 2017'nin de 2016 gibi zorlu geçeceğini ve firmanın buna yönelik önlemlerini aldığını belirtmiştir. Ayrıca düşüşün 2016 yılından itibaren değil 2015 yılının son çeyreğinden itibaren başladığını ve bu düşüş eğiliminin yeni yılda da devam edeceğini öngördüklerini belirtmiştir.
Bu nedenler haricinde, satışlarda düşüşe neden olduğu düşünülen başka faktörler de bulunmaktadır. Gerçek kazançlardaki büyümeye enflasyonun etki etmesi nedeniyle genel harcamaların azalacağı ve benzer ürünlerde %5'i geçmeyecek ölçüde fiyatlarda artış olacağı beklenilmektedir.
Bu çerçevede, Next'in icra kurulu başkanı Simon Wolfson Bangladeş'teki tedarikçilerle bir araya gelip durumla ilgili genel bir bilgilendirme toplantısı yapmıştır. Buna göre gerçekten de Brexit ve poundda yaşanan düşüş İngiliz tüketiciler için bir sorun oluşturmaktadır.
1982'de kurulan ve 550'si İngiltere ve İrlanda'da olmak üzere toplamda 750 mağazası olan Next; 2016 yılında toplamda 4,1 milyar £ seviyesinde satış yapmıştır. Bangladeş için İngiltere, ABD ve Almanya'dan sonraki en büyük hazırgiyim ihracatı yapılan ülke konumundadır.
2015-16 mali yılında Bangladeş'in İngiltere'ye hazırgiyim ihracatı %21,4 oranında artarak 3,52 milyar $ olarak kaydedilmiştir.
🌍İngiltere'de Cadde Mağazacılığı Hala Önemli
İngiltere'de yapılan bir araştırma cadde mağazalarının hala perakende alışverişlerde büyük rol oynadığını göstermektedir.
BookingBug adlı araştırma kuruluşunca yapılan 'Modern Tüketici' adlı araştırmaya göre İngiliz tüketicisinin % 45'i ana alışveriş kanalı olarak cadde mağazalarını kullanmaktadır. Aynı araştırmaya göre tüketicilerin % 95'i alışverişte çoklu kanallardan faydalanmakta, ancak sadece % 15'i ana alışveriş kanalı olarak online alışverişi tercih etemektedir.
Aynı araştırmaya göre İngiliz tüketicisinin % 70'i mağazada alışveriş yapmadan önce online'da araştırma yaparken, tüketicilerin yarısı ise online'da almadan önce ürünlere mağazalarda bakmaktadır.
Bu araştırmanın da gösterdiği gibi tüketicilerin çok büyük bölümü online satışlar ve mağazadan alışveriş arasında kalın bir çizgi çizmemekte ve ikisinden de alışveriş yapmaya devam etmekte, bu yüzden iki kanal arasında gel-git'ler yaşanmaktadır. Alışveriş merkezlerine rağmen cadde mağazacılığı da önemini büyük ölçüde korumaya devam etmektedir.
🌍H & M'in Satışlarında Hızlı Artış Kaydedildi
Avrupa'nın başlıca hazırgiyim perakende gruplarından Hennes & Mauritz'in satışlarında hızlı artış olduğu açıklanmıştır. Açıklamaya göre Eylül – Kasım 2016 döneminde net satışlarda % 8 artış kaydedilirken, aynı dönemde brüt karda ise % 7,1 artış açıklanmıştır.
Diğer yandan, Aralık 2015 – Kasım 2016 dönemini kapsayan 1 yıllık periyotta ise H & M'in net satışlarında % 6 oranında artış kaydedilirken, aynı dönemde brüt karda ise % 3,1 artış açıklanmıştır.
H & M tarafından 2016 yılında 427 yeni mağaza açıldığı, 3 ülkede ilk kez mağazaların açıldığı, 11 ülkede online satışların başladığı belirtilmektedir. Böylelikle H & M halen 64 ülkede mağazalarıyla hizmet verirken bu ülkelerin 35'inde de online satışlarla da hizmet vermektedir. 2016 yılında dünya çapında grup bünyesine 13 bin yeni çalışan eklenerek toplam çalışan sayısı 161 bine yükselmiştir.
🌍Bangladeş Hazırgiyim Sektörü ABD'den 'Sıfır Gümrük, Sıfır Kota' Talep Ediyor
Bangladeş Hazırgiyim sektörü, önceki ABD yönetiminden talep ettiği 'Duty Free Quota Free' (Sıfır Gümrük, Sıfır Kota) ayrıcalığını yeni ABD Başkanı Trump yönetiminden de talep etmektedir. Bangladeş böylelikle ABD pazarına daha fazla hazırgiyim ürünü ihraç etmeyi amaçlamaktadır.
Söz konusu talebi Bangladeş'in ABD Büyükelçisi Mohammad Ziauddin'in Cumhuriyetçi Senatör Roger Wicker ile yaptığı toplantıda tekrar gündeme getirdiği kaydedilmektedir.
ABD Yönetimi, DFQF (Sıfır Gümrük, Sıfır Kota) ayrıcalığını halen 34 az gelişmiş Afrika ülkesine tanımakta olup Bangladeş dışında başka Afrika dışı ülkeler de bu ayrıcalıktan yararlanmak istemektedir.
🌍Vietnam'ın 2017 Yılı Hazırgiyim İhracatı Hedefi 30 milyar dolar
Uzakdoğu Asya'nın büyüyen tedarikçilerinden Vietnam, 2017 yılı hazırgiyim ve konfeksiyon ihracatı hedefini 30 milyar dolar olarak belirlemiştir. 2016 yılını 28 milyar dolar ihracatla kapatan Vietnam hazırgiyim sektörü, yeni yılda % 6,5 – 7 artışla 30 milyar doları hedeflemektedir.
Vietnam hazırgiyim sektörü yetkilileri bu hedefe ulaşmak için başta ABD olmak üzere başlıca pazarlardaki hareketliliğe güvendiklerini belirtmektedir. TPP'den ABD'nin çekildiğini açıklamasına rağmen ihracatta bir kayıp beklenmediğine dikkat çeken uzmanlar, Vietnam'dan ABD'ye mal akışında bir sorun görmediklerini belirtmektedir.
AB – Vietnam STA'sının 2017 yılında yürürlüğe girmemesi ve rakip tedarikçi ülkelerin rekabeti gibi sıkıntılar nedeniyle sektör ihracatının artış hedefini % 7 ile sınırlı tuttuklarını belirten sektör yetkilileri, yılın ilk çeyrek döneminde bu hedefe uygun miktarda sipariş alındığını da vurgulamaktadır.
🌍Pakistan'ın ABD'ye Denim İhracatı Azalıyor
Pakistan'ın ABD'ye denim ihracatı son dönemde %6,6 oranında düşmüştür. Ayrıca AB ve İskandinavya'ya denim ihracatı yine yüksek maliyet giderleri nedeniyle düşmüştür. Pakistanlı ihracatçıların daha düşük maliyete sahip ülkelerle rekabeti gittikçe zorlaşmaktadır.
Çin yeni kurulan fabrikalara üç yıllığına bedava elektrik sağlarken, bunun yanı sıra Hindistan da ilave teşvikler sunmaktadır. Bu nedenle Pakistanlı ihracatçıların devlet desteği olmadan bu ülkelerdeki ihracatçılarla rekabet etmesi giderek zorlaşmaktadır.
Önde gelen üretici-ihracatçılardan olan Dr. Mirza Ikhtiar Baig birçok ülkenin ihracatçılarına vergisiz üretim imkânı sunduğunu ancak Pakistan'daki vergilendirme politikası nedeniyle üretim maliyetlerinin gittikçe arttığını belirtmektedir.
Pakistan dünya denim ihracatında Çin'den sonra ikinci sırada yer almaktadır. ICAC'a göre dünya denim kumaş ticareti yıllık ortalama 670.000 ton civarındadır. Diğer önemli denim ihracatçıları ise Türkiye, Hindistan ve ABD'dir.
2016 yılı Pakistan'dan pamuk denim kumaş ihracatı 51 milyon metre kare ile yaklaşık 39 milyar rupi seviyesindedir.
Türk denim ihracatı beş yıl içinde 3,9 milyon metreden 46 milyon metreye; Çin'in ABD'ye olan denim ihracatı ise 6,9 milyon metreden 87 milyon metreye yükselmiştir.
OTEXA verilerine göre 2015-2016 yılları arasında ABD'ye denim ihracatı %9 oranında artmıştır.
Pakistan'daki yerel denim üreticilerinin yaşadığı yüksek fiyatlandırma baskısı nedeniyle Pakistan'a denim ticareti için gelen müşteriler geri dönüp diğer ülkelere yönelmektedir.
İnsanların yaşadıkları yer, yaşları, cinsiyetleri ya da sosyal statülerine bakmaksızın herkesin sahip olması nedeniyle denim, dünyanın giysisi olarak kabul edilmektedir.
Avrupa tüm dünyadaki en geniş pazarı temsil etmektedir. Pazar yapısı küresel denim aktörlerinin tüketici fiyatlarını arttırmasına izin vermemektedir. Bu nedenle denim kumaş üreticilerinden kaynaklanan fiyat artışlarını kendileri çekmek durumunda kalmaktadır.
2020 yılına kadar küresel denim pazarının gelir seviyelerinin gittikçe yükselmesine bağlı olarak 64,2 milyar dolara ulaşması beklenmektedir.
🌍İngiltere'nin Tekstil ve Hazırgiyim İhracatı Arttı
İngiltere'nin tekstil ve hazırgiyim ihracatının 2016 yılında arttığı belirtilmektedir. İngiltere Moda ve Tekstil Birliği (UKFT) kaynaklı verilere göre İngiltere'nin tekstil ve hazırgiyim ihracatı 2016 yılında 2015 yılına göre % 7 oranında artış göstererek 9,1 milyar pound'a yükseldi. Bu rakamın 6,2 milyar poundluk bölümünün hazırgiyim ve konfeksiyon ihracatı olduğu, diğer yandan geriye kalan 2,9 milyar poundluk bölümünün ise tekstil ve hammaddeleri ihracatı olduğu belirtilmektedir.
Bu arada, İngiltere'nin tekstil ve hazırgiyim ihracatının en büyük pazarının AB ülkeleri olduğu ve yıllık toplam ihracatın % 74'ünün AB pazarına gerçekleştirildiği kaydedilmektedir.
🌍Uniqlo Barcelona'da Mağaza Açıyor
Japonya merkezli hazırgiyim perakende grubu Uniqlo'nun İspanya'daki ilk mağazasını Barcelona'da açacağı belirtilmektedir. 2017 yılının sonbaharında açılacağı belirtilen prestij mağazasının 1,730 metrekarede erkek ve bayan giyim olarak hizmet vereceği haber verilmektedir.
Japonya merkezli marka Uniqlo'nun 18 ülkede 1,800'den fazla mağazası olduğu kaydedilmektedir. Barselona mağazası ile İspanya, markanın girdiği 19. ülke olurken, İspanya Avrupa'da da 6. pazar olacaktır.
🌍Bangladeş'te İşçi Olayları Devam Ediyor
Asya'nın önde gelen hazırgiyim tedarikçilerinden Bangladeş'te maaşların artışı ve iş koşullarının iyileştirilmesi talepleriyle yapılan gösteri ve eylemler devam ederken, eylemlere karşı gözaltı ve sert müdahalelerin de olduğu belirtilmektedir. Avrupa'nın 2. büyük hazırgiyim ve konfeksiyon tedarikçisi Bangladeş'te bu tip olayların devamı halinde burada üretim yaptıran markaların tedirgin olacağı da öngörülmektedir.
Diğer yandan, ülkenin hazırgiyim ve konfeksiyon üreticileri ve ihracatçılarını temsil eden Bangladeş Hazırgiyim Üreticileri ve İhracatçıları Birliği'ne (BGMEA) göre hazırgiyim sektöründeki huzursuzluk ve söz konusu eylemler, kayıp siparişler ve üretimdeki düşüş nedeniyle sektörde 100 milyon dolar zarara neden olmuştur.
Öte yandan, Bangladeş'te üretim yaptıran H & M, Inditex, C & A, Next ve Tchibo markalarının, hükümetin ve fabrika sahiplerinin işçi gösterileri ve eylemlerine karşı sert tutumunu protesto için, Bangladeş Hazırgiyim Üreticileri ve İhracatçıları Birliği'nin (BGMEA) düzenlediği önemli etkinlik Dakar Hazırgiyim Zirvesi'nden konuşmacı ve katılımcı olarak çekilme kararı aldıkları belirtilmektedir.
🌍Çinli Firmaların Etiyopya'da Yatırımları Artıyor
Afrika'nın büyüyen hazırgiyim tedarikçisi Etiyopya'da yabancı firma yatırımlarının artmakta olduğu, bu kapsamda Çinli firmaların yatırımlarının da artışta olduğu belirtilmektedir. Son dönemde en az 10 büyük Çinli firmanın Etiyopya'ya hazırgiyim ve konfeksiyon yatırımı yaptığı ve Jiangsu'da yerleşik Çinli Sunshine grubunun yatırımlarının 1 milyar dolara yaklaştığı haber verilmektedir.
Etiyopya'ya dış yatırımların artırılmasını teminen Etiyopya Yatırım Komisyonu (EIC) tarafından yabancı sermaye yatırımcılarına farklı farklı teşvikler ve destekler sağlandığı belirtilmektedir. Etiyopya Hükümeti dış yatırım olarak ihracat odaklı ve istihdam üreten yatırımları teşvik etmeyi tercih ettiği haber verilmektedir.
Yatırım anlamında Etiyopya'yı avantajlı kılan faktörlerin arasında son derece düşük ücretler, eğitilebilir iş gücü, devam eden alt yapı yatırımları, hızla büyüyen bir ekonomi ve hükümetin yatırımları desteklemesi gibi unsurlar önde yer almaktadır. Bu hızla giderse Etiyopya'nın geleceğin Bangladeş'i olacağını söyleyen uzman sayısı hiç de az değil. Türkiye'den Ayka Tekstil, İngiliz Tesco ve İsveçli H&M Etiyopya'yı diğer markalardan önce keşfedip son birkaç yıldır burada üretim yaptırmaktadır.
🌍ABD'nin TPP'den Çekilmesinin Kazananları ve Kaybedenleri
Asya'nın önde gelen tekstil ve hazırgiyim üreticisi ülkelerinin Trans-Pasifik Ortaklık Anlaşması - TPP'ye taraf olma durumuna göre ABD'nin TPP'den çekilme kararından olumlu ya da olumsuz etkilenecekleri belirtilmektedir. Bu kapsamda TPP'ye taraf olan Vietnam ve Malezya'nın ABD'ye gümrüksüz hazırgiyim ürünleri ihracatı fırsatını kaçırdığı için ABD'nin TPP'den çekilme sürecinde 'kaybeden taraflar' olarak nitelendirilmektedir.
Diğer yandan, TPP'ye taraf olmayan Endonezya, Filipinler, Kamboçya, Laos, Tayland ve Myanmar'ın ise ABD'nin TPP'den çekilme kararı ve TPP sürecindeki donmadan karlı çıktıkları değerlendirilmektedir. Nitekim TPP yürürlüğe girseydi, bu ülkelerin başlıca rakipleri olan Vietnam ve Malezya ABD pazarına gümrüksüz tekstil ve hazırgiyim ürünleri ihraç edebilme imkânı bulacaktı.
Öte yandan, TPP'ye taraf olmayan ülkeler arasında yer alan Endonezya'nın 2016 yılında tekstil ve hazırgiyim ihracatının % 36'sının ABD pazarına yapıldığı, diğer yandan bu oranın 2017 yılında % 39'a yükselmesinin beklendiği haber verilmektedir.
🌍Çin'de Artan Maliyetler Japon Firmalarını Kaçırıyor
Asya'nın ve dünyanın en büyük tekstil ve hazırgiyim üreticisi ve ihracatçısı Çin'de artan işçilik ve üretim maliyetlerinin diğer yabancı firmalarla birlikte Japon firmalarını da yurtdışına kaçırdığı belirtilmektedir.
Son dönemde sektörde yaşanan kayıplara rağmen Çin tekstil ve konfeksiyon sektöründe halen 4,6 milyon kişi istihdam edilmekte ve 2015 yılı rakamlarına göre hazırgiyim ve tekstil ihracatı 284 milyar dolara ulaşmaktadır. Diğer yandan, sektörde ücretlerin, ekonomik büyümenin üzerinde bir oranda, yıllık ortalama % 12 düzeylerinde artması işçilik ve üretim maliyetlerini üst düzeylere çıkarmakta ve Çin'de yerleşik firmaların diğer ülkelerle rekabetini zorlaştırmaktadır.
Yukarda belirtilen nedenlerden dolayı diğer yabancı şirketler gibi Japon tekstil ve hazırgiyim firmalarının bir kısmının da Çin'den ayrıldığı ve Japonya'ya döndükleri belirtilmektedir. Geçmişte düşük işçilik maliyetleri nedeniyle Japonya'dan Çin'e gelen birçok firmanın Japonya'ya geri dönmeyi veya üretimi 3. bir ülkeye taşımayı düşündüğü kaydedilmektedir.
🌍ABD Hazırgiyim Perakende Sektörü Yeni Yıla Sıkıntılı Girdi
ABD hazırgiyim perakende sektörünün 2017 yılına sıkıntılı bir giriş yaptığı belirtilmektedir. Geçen yıl ve evvelki yıl stresli enerji sektörünün yerini şimdi hazırgiyim perakende sektörü alırken, sıkıntıların yıl boyunca devam etmesi beklenmektedir.
Amazon başta olmak üzere online satış kanallarının mağazadan perakende satışlar için büyük handikap oluşturduğu belirtilirken, markaların buna karşılık yaptıkları dijital yatırımların maliyetlerindeki artış sektörü zorlamaktadır. Sektörü zorlayan diğer bir sorun da lokasyon maliyetlerinde yaşanan artış ve buna karşın azalan cirolar ve kar oranları. Bu sıkıntıların 2016 yılında neden olduğu gibi 2017 ve 2018 yılında da hazırgiyim perakende sektöründe iflaslara ve yeniden yapılanmaya neden olacağı öngörülmektedir.
ABD Hazırgiyim perakende sektörünün bu yıl yaşayacağı diğer genel bir sorun da kiralar, akaryakıt, sağlık harcamaları gibi ihtiyaçlarda yaşanan gider artışları nedeniyle tüketicilerin giyim harcamalarına daha az para ayırmaya mecbur kalacak olmasıdır.
Önde gelen perakende gruplarının çoğunun ciddi borçları olduğu belirtilirken, değişen tüketici tercihleri ile küresel ekonomik ve siyasi belirsizliğe bağlı sorunların ABD hazırgiyim perakende sektörünü olumsuz etkilediği haber verilmektedir.