İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler 2017 Mart

İTKİB Ekspres: Dünyadan Haberler

🌍Bangladeş Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatı Yavaşlıyor

Asya'nın başlıca hazırgiyim ve konfeksiyon tedarikçilerinden Bangladeş'te son dönemde ihracatta yavaşlama olduğu öne sürülmektedir. Bangladeş Hazırgiyim İmalatçıları ve İhracatçıları Birliği verilerine göre son dönemde euro'nun dolar karşısında değer kaybetmesi, Brexit kararının etkileri, ABD seçimleri ve Batı ülkelerinde genel tüketim düşüşü gibi nedenlerden dolayı Bangladeş'in Batılı ülkelere yaptığı hazırgiyim ve konfeksiyon ihracatında son dönemde bir yavaşlama hatta hafif düzeyde gerileme görülmektedir.

Bangladeş Hazırgiyim İmalatçıları ve İhracatçıları Birliği Başkanı'na göre İngiltere hazırgiyimde Bangladeş'in üçüncü büyük pazarı olmasına karşın Brexit sonrası ihracatta bir düşüş gözlemlenmektedir. 2016-17 mali yılının ilk yarısında Bangladeş'in İngiltere'ye hazırgiyim ihracatı % 5,2 düşüşle 1,53 milyar dolar olarak kaydedildi. Bangladeş'in İngiltere'ye hazırgiyim ihracatı yıllık 3 milyar doları geçmektedir.

Benzer şekilde, Bangladeş'in diğer önemli bir pazarı olan ABD ise en çok hazırgiyim ihracatı yapılan ülkeler arasında ilk sırada yer almaktadır. Diğer yandan, Başkanlık seçimi döneminden itibaren ülkede yaşanan genel istikrarsızlık havası tüketimi de olumsuz etkilemiş ve Bangladeş'in buraya ihracatını azaltmış görünmektedir. Ocak ayında ABD'ye hazırgiyim ve konfeksiyon ihracatı yapan ilk 10 tedarikçi içinde 3 ülkenin ihracatı azalmış görünmektedir ve Bangladeş'in de aynı dönemde ABD'ye ihracatı % 2,3 düşüşle 500 milyon dolara gerilemiştir. Aynı dönemde, ABD pazarında Bangladeş'in rakipleri olan Hindistan, Pakistan ve Vietnam'ın Amerikan pazarına hazırgiyim ihracatında artış gerçekleşmiştir.

Bangladeş Hazırgiyim İmalatçıları ve İhracatçıları Birliği Başkanı'na göre Batılı ülke halkları parasını artık giyim-kuşam, aksesuar yerine elektroniğe, cep telefonlarına vb. ürünlere harcamaktadır ve bu nedenle giyim-kuşam, aksesuar ve ayakkabı harcamalarının toplam tüketim içindeki payı yavaş yavaş düşmektedir.

🌍Myanmar'da İnsan Hakları İhlalleri Devam Ediyor

Asya'nın yeni hazırgiyim tedarikçilerinden Myanmar'da hazırgiyim üretimi ve ihracatı artmasına karşın temel insan hakları ve asgari çalışma koşulları konularında ciddi ihlallerin devam ettiği de belirtilmektedir. Myanmar hazırgiyim üretim ve ihracat sektöründe yasal asgari ücretin altında maaş ödenmesi ve 14 yaşına kadar çocukların çalıştırılması (14-15-16) gibi yasal ihlallerin yaygın olarak yaşandığı belirtilmektedir.

Söz konusu bulgular Hollanda merkezli bir STK olan Çokuluslu Şirketler Araştırma Merkezi (SOMO) tarafından yapılan bir araştırmanın sonucunda raporlanmıştır. Raporda diğer Asya ülkelerinden düşük maliyetleriyle Myanmar'ın hazırgiyim ve konfeksiyon yatırımları çekmeye devam ettiği ancak temel hak ve çalışma koşullarında ihlallerin artarak devam ettiği de belirtilmektedir.

Bu arada, Myanmar'ın toplam hazıgiyim ve konfeksiyon ihracatının 2014 yılında 1 milyar dolarken, 2015 yılında ise % 46 oranında artışla 1 milyar 460 milyon dolara yükseldiği bildirilmektedir.

Geçtiğimiz yıllarda hazırgiyim ve konfeksiyon sektöründe 130 fabrika faaliyetteyken 2016 yılında 400'den fazla fabrikanın açık ve faaliyette olduğu belirtilmektedir. 2016 itibariyle hazırgiyim ve konfeksiyon sektöründe toplam çalışan sayısının ise 350 bin dolayında olduğu ve çalışanların % 90'ının kadın olduğu belirtilmektedir.

🌍Rusya: Tekstil ve Konfeksiyon Altyapı Yatırımları için İskontolu Kredi Veriliyor

Rusya'da tekstil ve konfeksiyon sektörlerine yönelik faiz indirimli kredilerin verileceği belirtilmektedir. Resmi kaynaklardan alınan bilgiye göre Rusya Hükümeti, tekstil ve konfeksiyon sektörlerinde altyapı ve makine modernizasyonu için düşük faizli ve uzun vadeli kredi verecektir. Söz konusu kredinin projenin toplamının en fazla % 80'i kadar olacağı belirtilmekte ve her projenin en az 10 istihdam yaratması şart koşulmaktadır.

Rus Hükümetinin bu yılki bütçeye söz konusu krediler için 1,5 milyar ruble (25 milyon dolar) koyduğu ancak yıl ortasında bu rakamın tekrar gözden geçirilerek artırılabileceği bildirilmektedir.

🌍Dünya Denim Kumaş Pazarı 2022'de 79 Milyar Doları Bulacak

Artan kent nüfusu ve şehirleşmeye paralel artan beyaz yakalı çalışan sayısı geçmişten farklı olarak işyerinde de denim pantolon ve denim elbise kullanımının artmasıyla denim tüketiminde de artışa destek olmaktadır. Beyaz yakalı çalışanlar arasında jeans pantolon ve jeans giysi kullanımı son yıllarda artış göstermektedir.

Güncel bir araştırma raporuna göre yukarıdaki faktörlerin de yardımıyla halen 60 milyar dolar seviyesinde olan dünya denim kumaş tüketiminin artmaya devam edeceği ve 2022 yılına gelindiğinde 79,2 milyar dolara ulaşacağı öngörülmektedir.

Söz konusu rapora göre halen denim kumaş tüketiminde dünyanın en büyük pazarı olan ABD'nin ılımlı bir artışla 2022 yılında da dünyanın en büyük pazarı olmaya devam edeceği, buna karşın aynı dönemde başta Çin olmak üzere Asya-Pasifik Bölgesinde denim kumaş tüketiminin daha hızlı artacağı beklenmektedir. Bu kapsamda hızlı moda markalarının da Çin başta olmak üzere Asya-Pasifik Bölgesinde daha da yayılacağı ve denim satışlarının artacağı öngörülmektedir.

🌍Belarus ve Pakistan İşbirliği Arayışında

Doğu Avrupa'nın kabuğundan çıkmaya çalışan ülkesi Belarus'un uluslararası işbirliği çabaları çerçevesinde şimdi de Pakistan ile işbirliğine gitmeyi planladığı görülmektedir.

Dünyanın önde gelen pamuk üreticilerinden olan ve ciddi bir tekstil ve hazırgiyim üretim alt yapısı bulunan Pakistan ile işbirliğine giderek Belarus'un öncelikle Pakistan'dan pamuk ve tekstil hammadde ve ara mamulleri almayı planladığı, orta ve uzun vadede ise tekstil ve hazırgiyim üretimindeki tecrübelerinden faydalanmayı amaçladığı belirtilmektedir.

2015 yılında başlayan ikili görüşmelerin 2016 yılında da devam ettiği öğrenilirken, bu görüşmelerde Belarus tekstil ve konfeksiyon sektörünü Bellegprom devlet şirketinin temsil ettiği kaydedilmektedir.

Son olarak 2 Mart 2017 tarihinde Belarus'un Pakistan Büyükelçisi ile Pakistan Tekstil Bakanı'nın bir araya geldiği ve Pakistan tarafının 29-31 Mart tarihinde Minsk'te 40. düzenlenecek tekstil ve konfeksiyon fuarı BelTEXlegprom'a belli sayıda firma ile katılmaya karar verdiği, yine aynı fuarda Belarus-Pakistan formu kurulacağı, bu forum yoluyla daha fazla işbirliği ve yatırım olanaklarının araştırılacağı kaydedilmektedir.

🌍İngiltere'de Perakende Satışlarda Yavaşlama Var

İngiltere'de son açıklanan perakende verileri, bu yılın hazırgiyim perakendecileri açısından zor geçebileceğini göstermektedir. Son dönemde artan enflasyonun perakende fiyatlara yansımaya başlamasıyla zaten kötü etkilenecek olan tüketicilerin daha şimdiden tüketimlerini azaltmaya başladığı belirtilmektedir. Britanya Perakende Konsorsiyumuna (BRC) göre son 3 aylık dönemde gıda dışı perakende ürünleri satışlarında yaşanan düşüş 2011 yılından beri meydana gelen ilk düşüş olmaktadır. Buna karşın aynı dönemde gıda perakendesinde artış görülmüştür yani tüketici harcamalarını giderek daha fazla elzem gördüğü ürünlere kaydırmakta ve gıda harcamalarının toplam harcamadaki payı artmaktadır.

Resmi verilere göre İngiltere genelinde enflasyon oranı Aralık ayında % 1,6 seviyesindeyken, Ocak ayında % 1,8'e yükselmiş olup enflasyonun yılsonuna kadar % 3'e kadar yükselmesi ve bu doğrultuda reel gelirlerin azalması öngörülmektedir.

Diğer yandan, Britanya Perakende Konsorsiyumu (BRC) verilerine göre Ocak ayında yıllık bazda % 0,6 oranında düşüş gösteren perakende satışlarını Şubat ayında ise % 0,4 oranında azaldığı görülmektedir. Enflasyon yukarı yönlü seyretmeye devam ettikçe artan pahalılığın perakende tüketimi olumsuz etkilemesi beklenmektedir.

🌍ABD Hazırgiyim ve Konfeksiyon Pazarında % 3 Büyüme

ABD hazırgiyim ve konfeksiyon perakende pazarının büyümeye devam ettiği belirtilmektedir. Yakın zamanda yayımlanan uluslararası bir araştırma kuruluşunun araştırmasının sonuçlarına göre kadın, erkek ve çocuk segmentlerinde hazırgiyim ve konfeksiyon perakende satışları ABD genelinde 2016 yılında % 3 oranında artarak toplamda 218,7 milyar dolar olarak hesaplanmaktadır.

Söz konusu rapora göre ABD hazırgiyim ve konfeksiyon pazarında 2016 yılında bazı segmentlerde olumlu artışlar yaşanırken, bazılarında ise sıfır artış veya düşüş de görüldü. Örneğin online satışlarda 2016 yılında ciddi artış gözlemlenmiştir. 2011 yılında online satışların toplam hazırgiyim ve konfeksiyon perakende satışları içindeki payı % 11 iken, 2016 yılında bu oranın % 19'a yükseldiği belirtilmektedir.

Spor ve atletik giyim segmentinde son yıllarda ciddi büyüme yaşanmaktadır. Spor ve atletik giyimde 2016 yılında % 11 oranında büyüme ile toplamda 45,9 milyar dolar değerinde tüketiciye perakende satış yapıldığı aynı raporda yer almaktadır.

Hazırgiyim ve konfeksiyon pazarının diğer bir segmenti olan kadın elbiseleri perakende satışlarında 2016 yılında % 5 artışla 15,6 milyar dolar seviyesine ulaşıldığı söz konusu raporda belirtilen diğer bir husus olmaktadır. Kot pantolon ve kot giysiler segmentinde 2016 yılında % 3 oranında artışla 15,3 milyar dolar değerinde perakende satış öngörüsü de aynı raporda yer almaktadır.