Bülten Sıra No: 2018/3459

Sanayi İşbirliği Projelerinin Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik hakkında

17 Nisan 2018, Salı

Türkiye İhracatçılar Meclisi’nden (TİM) alınan bir yazıda, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’ndan alınan bir yazıya atıfta bulunularak,

kamu alımlarında yerlileşmeyi sağlamak yoluyla sanayi, bilim ve teknoloji tabanlı bir üretim ekonomisi inşa etmeyi teminen yerli üretimin desteklenmesi amacıyla anılan Bakanlık tarafından icra edilen faaliyetler doğrultusunda;

  • 6518 sayılı Kanun ile “kamu alımlarında yenilik, yerlileşme ve teknoloji transferini sağlamaya yönelik sanayi katılımı uygulamalarını içeren mal ve hizmet alımlarının” 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’ndan istisna olmasına yönelik düzenleme yapıldığı,
  • Ardından söz konusu istisnanın uygulanmasına dair usul ve esasları düzenleyen “4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 3’üncü Maddesinin (u) Bendine Göre Yapılacak Mal ve Hizmet Alımlarına İlişkin Sanayi İşbirliği Programı Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelik’in 15 Şubat 2015 tarihinde yürürlüğe girdiği,
  • 2017 yılında 7033 sayılı Kanun ile bahse konu istisnanın kapsamının “yapım işlerini” de içerecek şekilde genişletildiği,

ifade edilmektedir.

Anılan yazıda devamla, mezkur düzenlemenin gerek kamu idarelerimizin gerekse sanayicilerimizin ihtiyaçlarına daha etkin cevap verebilmesini teminen icra edilen çalışmalar neticesinde “Sanayi İşbirliği Projelerinin Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik”in 7 Şubat 2018 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdiği belirtilmektedir.

“Sanayi İşbirliği Projelerinin Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik” ile kamu ihale alımlarının yerlileştirilmesi ve başvuru sürecinin kolaylaştırılmasına yönelik aşağıdaki düzenlemeler yapılmıştır:

  • “4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 3’üncü Maddesinin (u) Bendine Göre Yapılacak Mal ve Hizmet Alımlarına İlişkin Sanayi İşbirliği Programı Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelik” yürürlükten kaldırılmıştır.
  • Sanayi İşbirliği Projelerinin uygulama süreçleri tüm kamu idareleri tarafından uygulanabilecek bir yapıya kavuşturulmuş ve sadeleştirilmiştir.
  • İhalelerin açılması, tekliflerin hazırlanması ve değerlendirilmesi sürecinde gerekli olan aşamalar ve işlemler sadeleştirilmiş, ihale sürecine ilişkin detaylarda ve ihalelere göre farklılaşması gereken hususlarda düzenleme yapma yetkisi idarelere verilmiştir.
  • İhalelerde, aday veya istekli sayı sınırı aranmaksızın, açık ihale veya belirli istekliler arasında ihale usulünün uygulanabilmesine ve stratejik öncelikler, ulusal menfaat, teknolojik birikimin tek bir yerde olması, özgün nitelik ve yüksek teknoloji nedeniyle özel uzmanlık gerektirmesi veya standardizasyonun sağlanması gerekçeleriyle tek adaydan da teklif alınabilmesine imkan tanınmıştır.
  • İhalelerde maliyet etkin çözümlere ulaşılabilmesi ve rekabetin devamlılığının sağlanabilmesi amacıyla teklif değerlendirme sürecinden azami faydanın elde edilebilmesine imkan veren düzenlemeler yapılmıştır.
  • Kamu alımları kapsamında sanayi katılımı ve teknoloji yönetimi sürecinin, merkezi bir yapıda, idareler ile koordineli bir şekilde, Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından yürütülmesine yönelik düzenleme yapılmıştır.
  • Sanayi ve teknoloji katılımı sürecinde, tasarım, üretim, entegrasyon, test, kalifikasyon, sertifikasyon ve nitelikli insan kaynağı açısından yurt içindeki imkan ve kabiliyetlerin azami ölçüde kullanımı, gerçekleştirilecek faaliyetlerin sadece yüklenici ile sınırlı kalmayıp, yan sanayi, KOBİ’ler, üniversiteler ve araştırma merkezlerinin ve teknoloji transfer faaliyetlerinin de katılımını sağlayacak şekilde yayılması, teknoloji transfer faaliyetleri ile katma değer yaratılmasına ve yerlileşmede öncelikli alanlara yoğunlaşılmasına imkan verecek sanayileşme modellerinin hazırlanması hedeflenmiştir.

Üye firmalarımızın bilgi edinmesi rica olunur.  

 



Bültenlerimizi email ile almak istiyorsanız tıklayınız.