Bülten Sıra No: 2012/773

Waigaqiao (Şanghay) Lojistik Merkezi Hakkında

27 Temmuz 2012, Cuma
Çin Halk Cumhuriyeti Waigaqiao (Şanghay)’da bir lojistik merkezi kurulmasına yönelik çalışmalar Ekonomi Bakanlığı’nca yürütülmekte olup, Sn. Zafer Çağlayan tarafından bahse konu lojistik merkezine ilişkin çalışmaların hızlandırılması talimatı verilmiş ve bu kapsamda gerçekleşen TİM Lojistik Konseyi Toplantısı’nda “Waigaqiao (Şanghay)’da bir lojistik merkez kurulması Projesi” ana gündem maddeleri arasında almaktadır.
Söz konusu projeye ilişkin detaylar aşağıda maddeler halinde yer almakta olup, üyelerimizin proje ile ilgili olarak TİM Sektörler Konseyi’nde gündeme getirilmesinde fayda gördüğü hususları en geç 2 Ağustos 2012 mesai bitimine kadar Genel Sekreterliğimizin arge@itkib.org.tr adresine iletmeleri gerekmektedir.
1- Waigaqiao Serbest Ticaret Bölgesi işleticisi, Serbest Bölge idaresine bağlı bir kamu şirketi olup, kiralama, elleçleme, gümrükleme gibi hizmetleri ifa etmektedir.
2- Bir Türk Lojistik Merkezinin anılan serbest bölgede kurulması halinde ilk iki yıl gelir vergisi ve KDV’nin tamamı, ikinci yıldan sonra ise bu vergilerin % 50’si firmalara iade edilecektir. Ayrıca, firmalar hızlandırılmış şirket kuruluşu hizmetinin yanı sıra, antrepo ve gümrükleme hizmetlerini işletici firmadan daha uygun fiyatlar ve koşullarla alabileceklerdir.
3- Amerikan Ticaret Odasına bağlı Amerikan Makineciler Derneği’nin kurmuş olduğu merkez modelinin esas alınması uygun olacaktır. Zira söz konusu model başlangıçta 6 firmayla başlamış olup, şu anda çoğu KOBİ 100 firmaya hizmet vermektedir. Merkez, başlangıcından beri KOBİ destekleri kapsamında Amerikan Ticaret Bakanlığınca desteklenmektedir.
4- Söz konusu merkezin uygun bir modelle hayata geçirilebilmesi halinde Çin pazarında Türk firmalarının en büyük eksiği olan pazara sadece konteynırlarla mal satmakla yetinme durumundan, fiziki olarak Çin’de faaliyet gösterme ve depoda stok bulundurabilmenin sağlayacağı pazara giriş avantajlarından yararlanma imkânı sağlayabilecektir. Ayrıca, ot-tak ofis, ortak depo ve merkezi gümrükleme gibi avantajlarla firmalar için maliyet optimizasyonu sağlanabilecektir.
5- Ancak, serbest bölgenin maliyet avantajlarından ziyade modelin Türkiye’deki kurgusunun önemli olduğu, bir Türk Lojistik Merkezine nasıl ve hangi ek avantajlar sağlanabileceği, serbest bölgedeki organizasyonun nasıl ve hangi kurum tarafından yapılacağı ve serbest bölgede ofis, depo gibi maliyetlerin kim tarafından karşılanacağı, başlangıçta merkez henüz boşken ve tam doluluğa ulaşamadığı durumlarda ortak maliyetlerin kim tarafından karşılanacağı hususlarının açıklığa kavuşturulmasının ve söz konusu modelin ABD örneğinde olduğu gibi KOBİ destek programı kapsamına alınmasının önemli olduğu düşünülmektedir.


Bültenlerimizi email ile almak istiyorsanız tıklayınız.