1 2 3 4 5
 
DOSYA
 

GÜLGÜN SAKA AVCILAR İHKİB HAZIR GİYİM VE KONFEKSİYON MESLEK LİSESİ MÜDÜRÜ

 

Eğitim bir “gönül” meselesi

 

 

Meslek liselerini kimler tercih ediyor?

Daha çok gelir seviyesi düşük, okulu bitirdikten sonra çalışmaya ihtiyacı olan insanlar tercih ediyor. Hatta bazılarının okula devam ederken bile çalışmaya ihtiyacı oluyor. Okulu tercih ediyorlar çünkü ömür boyu makine başında oturmak yerine yönetici olabilmeyi istiyorlar.

 

İstediklerine ulaşıyorlar mı peki?

Bizim okulda verdiğimiz programın amacı, sektörün ara eleman ihtiyacını gidermek. Tabii ki işe başlarken kendi alanıyla ilgili kesim bölümü mezunuysa bire bir kesimi yaparak, dokuma konfeksiyon bölümü öğrencisiyse, dokuma makinelerinde bir fiil oturup çalışarak, bilgisini, becerisini gösteriyor. Sonra yavaş yavaş o ara eleman dediğimiz yere geliyorlar.

Bu öğrencilerin üniversiteye girme şansları nedir? Hepsi ‘sınavsız geçiş hakkı’na sahip olabiliyor mu?

 

Bunu ancak YÖK yerleştirdiği zaman göreceğiz. Çünkü henüz önümüzde bir örnek yok. Bu tür okullarda bölge esasına dayalı bir merkezi yaklaşma söz konusu. Mesela Avcılar’da böyle bir okul var. Küçükçekmece, Bakırköy, Silivri, Çatalca gibi Avcılar bölgesindeki öğrenciler buradaki yüksek okula gelebilecek. Orta öğretim başarı puanına göre de yerleştirilecekler. Sanıyorum ki en yüksek başarı puanından başlayarak sınavsız yerleştirmeye başvuran öğrencilerin tercihlerine göre yerleştirme yapılacak.

 

Sektörün bu okullara ilgisi nasıl?

Bizim okula sektörün ilgisi vasat. Bilen, tanıyan var. HEDEF Dergisi’nden öğrenip gelenler var. Bir de hiç bu okul hakkında bilgisi olmayıp da arkadaşı veya eşi dostu tavsiye etmiş olan işletme sahipleri de bize ulaşıyor. Bizim okuldan mezun olan öğrenciler anında işe yerleştiriliyor. Ama bu bizim okula özgü bir şey. Diğer okullarda aynı şekilde olduğunu zannetmiyorum. Daha önce çalıştığım okullardan da biliyorum.

 

Sizce sektör desteği olmadan meslek liselerinin amaçlarına ulaşması mümkün mü?

Çok zor. Genel olarak baktığımızda sektör desteği bizim gibi protokollü okullarda var. Bunun dışında sektör tarafından desteklenen okul o kadar az ki...

 

Bu durum neden kaynaklanıyor sizce?

Okulların tanıtımı yapılamıyor. Amacın ne olduğu anlatılamıyor deniyor ama ben buna bağlayamıyorum. Çünkü bizim okullarımızda sadece tekstil konfeksiyon alanı değil, bütün alanlarda öğrenciler işletmede beceri eğitimine tabii tutuluyor. Dolayısıyla çok büyük çapta öğrenci grubu var işletmelere giden. Yani duyulmaması bana mazeret olarak çok fazla mantıklı gelmiyor. Sonuçta ‘eğitime gönül vermek’ fikrinin insanlarda yerleşmiş olması gerekiyor.

 

 Tamer Müftüoğlu            İHKİB Eğitim Vakfı Başkan Yardımcısı

Devletin işi ayrı bizim ki ayrı

Sizce meslek liselerinin yapısı nasıl olmalı?

Meslek liselerinin ait olduğu sektörle iç içe olması gerekiyor. Örneğin bizim okullarımızdan birisi Avcılar İHKİB Hazır Giyim Meslek Lisesi. Bu lisede üç taraf vardır; Milli Eğitim Bakanlığı, İHKİB ve yerel yönetim, yani Avcılar Belediyesi. Bunların ortaklaşa oluşturduğu danışma kurulu okulun müfredatına yön verir. Bu danışma kurulunun esas yönlendirici tarafı sektördür. Buradaki maksadımız, eğitim alan öğrencinin sektörün beklentileri ve gereksinimleri doğrultusunda eğitim almasını sağlamak. Böylelikle örgün eğitiminden sonraki sektörel eğitim ihtiyacının en alt

düzeye çekilmesi amaçlanıyor. Ayrıca meslek liselerimizde eğitim katiyen sadece teorik temele dayanmıyor. Uygulamalı eğitime ağırlık veriyoruz. Her bir okulumuz yarısı derslik, yarısı fabrika şeklinde donatılmıştır. Öğrenciler ders yılı boyunca hem teorik hem de üretim yaparak yarına hazırlanırlar. Mezuniyetlerinde ise özel bir günle onları sektöre tanıtırız.
 

Peki bu tanışma gününe sektörün ilgisi nasıl?

Tanışma toplantıları ya da mezuniyet günü olarak adlandırdığımız etkinliğe yoğun ilgi oluyor. Çocuklar o gün kapışılıyor

 

Sizce diğer meslek liselerinden mezun olan öğrencilerin iş bulamamasında en önemli etken nedir?

O çocuk sektörün istediği çocuk değil de ondan. Mesleki beceri eğitimi bulunmuyor.

 

Peki bunun sorumlusu kim?

Sorun, mili eğitim sisteminin sektörle örtüşmemesinden, dayanışmamasından, sorunların tespit edilip, giderilmemesinden kaynaklanıyor. Yani milli eğitim politikasıyla ilgili bir şey bu.

 

Sonuç olarak sektör ve Milli Eğitim’in nasıl bir iş bölümü yapması gerekiyor?

Meslek liselerinin iki ayağı var, birisi eğitim, diğeri öğretim. Öğretim, tamamen Milli Eğitim’in işi. Biz sektör olarak eğitmeniz. İşin pratik kısmı bizim yani sektörün, teorik kısmı ise Milli Eğitim’in olmalı Her hangi bir meslek lisesinde, verilen eğitimin hitap ettiği sektörle Milli Eğitim’in işbirlirliği yapması şart. Ayrıca yerel yönetim de önemli. Bizim modelimiz böyleydi ve kriz olmasaydı tüm Türkiye’ye yayılacaktı. Çünkü bu model tuttu. Bizim sloganımız, ‘eğitim, üretim için olmalı, eğitim üretim içinde olmalı’. Bunu Milli Eğitim Bakanı resmi söylem haline getirdi. Diğer taraftan, bu okulların fabrika haline gelmesi için teknik donanıma Milli Eğitim’in gücü yetmez. Bunu sektörün sağlaması gerekir. Sektörün teknik donanımı sağlamak zorunluluğu var. Bu devletin işi değil.